אנחנו דואגים ומשקיעים מאמצים רבים בלגדל את הילדים הכי טוב שאפשר - התפתחות תקינה, חינוך טוב, דרך ארץ, הרגלי נקיון ועוד ועוד... התזונה תופסת מקום חשוב במה שאנחנו יכולים לעשות כדי לתת להם את הטוב ביותר. הכתבה מתמקדת בסידן- מינרל חיוני שגוף האדם לא יודע לייצר והוא חשוב מאוד לבניית עצמות ושימורן במהלך החיים.

צריכת סידן בכמות נכונה ולאורך כל החיים (מינקות ועד גיל הבלות), חיונית וחשובה לא רק לבניית העצם ולשימורה, אלא גם לבניית הגנה למערכות רבות נוספות בגוף. הסידן מהווה חזית נוספת בטיפול בעודף משקל ובהפחתת הסיכון למחלות כרוניות, כמו: היווצרות אבני כליה, סרטן במעי הגס, אוסטיאופורוזיס, לחץ דם גבוה, רעלת הריון ועוד.

מגן הסידן

סידן הוא המינרל הנפוץ ביותר בגוף. רובו נמצא בעצמות והוא זה שמעניק לעצמות את חוזקן. הגוף אינו מייצר סידן ולכן אנחנו חייבים לקבל אותו באופן יומיומי מהמזון שלנו.

תקופת הילדות מהווה "חלון הזדמנויות" חד-פעמי ובלתי חוזר להביא את העצמות לשיאן, לבנות עצמות בריאות יותר וחזקות יותר. בתקופת הילדות נבנות העצמות שישמשו את הגוף לאורך כל החיים. עצם הנבנית על בסיס דל סידן היא עצם חלולה ושבירה שלא תצליח לשקם את עצמה במלואה בשנים שיבואו.

הספקה קבועה של סידן לגוף חשובה במיוחד בשנות הצמיחה וההתפתחות אך גם לאחר שהתפתחות השלד הסתיימה, אנחנו זקוקים עדיין לצריכה מספקת של סידן לכל אורך החיים, על מנת לשמור על הבריאות. למעשה, כל תאי הגוף, כולל תאי הלב, העצבים והשרירים, זקוקים לסידן לצורך תפקודם התקין. לשם כך, רמת הסידן בדם חייבת להישאר קבועה. אם צריכת הסידן מהמזון אינה מספקת, הגוף פונה ל"בנק הסידן" בעצם ומושך ממנו את הכמות הנחוצה לו. מובן ש"משיכת יתר" תגרום לעצמות להיות חלולות ושבירות. בניגוד לכך, העברת סידן מהמזון אל חשבון הסידן, תוביל למאזן חיובי.

חלב ומוצרי חלב מהווים מקור מצוין לסידן, במיוחד בקרב ילדים, בזכות שילוב של שני גורמים: הראשון הוא תכולת הסידן הגבוהה שלהם והשני הוא סידן עם ספיגה מובטחת ומתמשכת. לרכיבים תזונתיים בחלב יש השפעה מיטיבה, לא רק על ספיגת הסידן, אלא גם על תהליכים של בניית העצם.

סידן נמצא גם במקורות צמחיים שונים אולם רכיבים תזונתיים המצויים במזונות מן הצומח, עלולים לפגוע או להפחית את ספיגת הסידן למשל, חומצה אוקסלית, המצוייה בתרד, וחומצה פיטית, המצוייה בעיקר בסיבי דגנים.

גיל ההתבגרות הוא הזדמנות ייחודית, המתקיימת רק במהלך שנות ההתבגרות, להביא את מסת העצם לשיא צפיפותה. השגת מסת העצם המרבית בגילאים אלה, היא ההגנה הטובה ביותר בפני אוסטיאופורוזיס. נשים שצריכת החלב שלהן הייתה נמוכה במהלך הילדות וההתבגרות הן בעלות מסת עצם נמוכה וסיכון גבוה לשברים אוסטאופטים. לכן, מומלץ לעודד אצל מתבגרים דיאטה עשירה בסידן ופעילות גופנית בונה עצם.