סקרים רבותיי, סקרים

בשבוע שעבר עולם קטן זעק לנו מהעמוד הראשי "אחת מתוך שלוש בנות שירות-לאומי חוותה הטרדה מינית או הותקפה מינית". בתוך העלון, ללא סייג, אומרת כותרת המשנה: "הנתון הוא על גבול הלא נתפס: אחת מתוך שלוש בנות בשירות הלאומי הוטרדו או הותקפו מינית במהלך שירותן". בתוך הכתבה מופיעים הנתונים כלקוחים מתוך סקר של עמותת 'אל הלב', עמותה שפועלת ללימוד הגנה עצמית בקרב נשים.

הסקר, כמובן, מעולם לא היה אמין. עמותה שפועלת למען מטרה מסויימת, כמו זאת, לא יכולה לפרסם סקר מטעמה על אותו נושא. כמו שבסקר בחירות של מפלגה מסויימת המפלגה תקבל יותר מנדטים מאשר בסקר מטעם מפלגה אחרת, כך לא עושים סקר. הדבר המינימלי ביותר שעולם קטן היו יכולים (וצריכים) לעשות זה לבדוק את הנתונים לפני פרסום הידיעה ולהביא אותם בנימה של חצי ספק.

השבוע, במאמר מערכת רחב, הסבירו עולם קטן את עמדתם הקנאית לתכנים שיצאו תחת ידם, ואפילו הגדילו לעשות והאשימו את אותם אנשים שהתלוננו על הסקר בקטנוניות, כי אולי הפרטים לא מדוייקים - אבל זה דבר שבאמת קורה. אני לא יודע איך אפשר להודות בכך שהסקר לא מדוייק, ואחר כך עוד להאשים את הקוראים בקטנוניות. אם אני רוצה עכשיו להעלות מודעות לגבי סרטן העור אני לא אפרסם סקר שמכריז בחד-משמעיות ששניים מכל שלושה אנשים חולה בסרטן העור ולאחר מכן אומר שהסקר נערך במחלקה האונקולוגית באיכילוב. המעט שיכלו עולם קטן לעשות הוא להתנצל על ההטעיה.

הגדיל לעשות ינון בן-יעקב מעלון שביעי כשעשה (בהצטיינות עיתונאית) מה שלא עשו בעולם קטן ובדק בצורה אמיתית את הנתונים בסקר. בכתבה, מביא בן-יעקב את הדברים הנ"ל של מנכ"לית העמותה ובכך שם את החותם על הסקר של עולם קטן:

(צילום: אלנתן זכריה)

בגדי המלך החדשים של מכון מאיר

כמו בכל שבת, פתחתי את חבילת העיתונים שלי מבית הכנסת (בבית כמובן, לא בשעת התפילה וקריאת התורה), ועיני אורו! ברוך ה' באהבה ואמונה של מכון מאיר השתדרגו וביחד עם ערוץ הטלוויזיה החדש שלהם עברו לנייר כרומו מעולה. אך מה, אני פותח את העלון המהודר ומה רואות עיניי? מודעה המבקשת כסף כי מכון מאיר עומד בפני סגירה.

בואו נעשה דמיון מודרך. דמיינו את עצמכם עומדים ברמזור. פתאום מאי התנועה הקרוב, ניגש אליכם בחור מקולח ומסורק למשעי, חנוט בחליפה יפה ועניבה מכובדת ודופק לכם על החלון. אתם פותחים בתמיהה את החלון ושואלים אותו מה הוא רוצה. תוך כדי שאתם שואלים הבחור מכניס לתוך החלון שלכם כוס קלקר עם מטבעות ומשקשק בה כמו מישהו שרוצה כסף. הייתם נותנים לו או שפשוט הייתם אומרים לו שיתפשר על בגדים קצת יותר צנועים? ודי לחכימא ברמיזא.

בכל אופן ועם כל הציניות, המטרה חשובה. חלק מעלוני השבת גם הם פרסמו תמיכה במכון מאיר ומיהרו את האנשים לתרום למען המשכת לימוד התורה בישיבה ולמען המשך הפצת התורה באינטרנט ובטלוויזיה. וכמו שרשם הרב ערן טמיר בבאהבה ואמונה שהוקדש השבת לתמיכה במכון, "מכון מאיר שכשמו כן הוא, מאיר את הטוב האלקי הנמצא בכל דבר בכל כישרון ובכל מציאות, המאיר את הטוב הנמצא בעם ישראל, בארץ ישראל מכוח תורת ישראל"

ביי ביי לשבט 'היובל'

במצב הרוח נפרדו השבוע מהטור "ובשנת היובל" שליווה אותנו במשך התקופה האחרונה. את הטור רשמו בוגרי שבט 'היובל' בבני-עקיבא, עקב הגיעם של בני השבט, ששמו ציין את שנת החמישים לבני-עקיבא, לגיל חמישים. השבוע, באירוע מיוחד שארגנו הבוגרים בעיר מודיעין, הגיע לסיומו הטור המרגש.

--

יהי רצון שבשבוע הבא נקרא עלונים שמדברים על השמחה שבמציאת החטופים בריאים ושלמים