דב לאטומן, איש העסקים וחתן פרס ישראל, הלך לעולמו השבת בגיל 77. במשך שנים רבות נלחם במחלת ה-ALS אשר גרמה לשיתוקו.

לאטמן למד הנדסת מכונות במכון הטכנולוגי MIT במסצ'וסטס וחזר ארצה בשנת 1963, אז שימש מנכ"ל חברת הטקסטיל סברינה. בשנת 75‘ ייסד את מפעל הטקסטיל דלתא גליל ושימש יו“ר החברה ומאוחר יותר שימש נשיא התאחדות התעשיינים. ב-2007 קיבל לאוטמן את פרס ישראל בתחום מפעל חיים, וביולי אותה שנה מכר את השליטה בדלתא לאייזיק דבח. ב-2007 ייסד גם לאוטמן את עמותת "קו משווה", שמטרתה לעודד את התעסוקה של אקדמאים ערבים-ישראלים.

אך את עיקר פעילותו הציבורית של לאוטמן ניתן לסכם בתחום החינוך: הוא האמין שהמדינה צריכה להשקיע יותר משאבים בחינוך וייסד בשנת 2008 את תנועת ”הכל חינוך“ - תנועת חוץ פרלמנטרית שפעלה למען החינוך בישראל. שר החינוך, הרב שי פירון, שימש יו“ר התנועה עד שנת 2012 והוא נחשב לאחד ממקורביו של לאוטמן.

נשיא המדינה שמעון פרס ספד היום ללאוטמן ואמר כי מדובר באדם נדיר ”אשר הקדיש את חיו לשירות העם והחברה בישראל. את כל אשר צבר לעצמו הוא נידב ברוחב לב לחברה. דב לאוטמן היה חלוץ אמתי ורודף שלום. הוא הקים תעשייה מודרנית, הלך לגליל, השקיע במרכזי תעשיה במצרים וירדן, השקיע בחינוך בהשכלה ובתעסוקה איכותית עבור דורות רבים של צעירים בישראל“.

פרס ציין כי לאוטמן ”מעולם לא התעייף, מעולם לא פסק לפעול, מעולם לא נכנע לתלאות אשר באו מבחוץ ולמצוקות אשר נוצרו מבפנים. הוא היה אהוב על כולם, נאמן על כולם, אדם ללא אגו. דוביק היה אדם נלהב ואיש מלהיב שתרומתו למדינת ישראל לא תסולא בפז. גם בימי חוליו הוא לא פסק מלדאוג להעמקת ולהפצת החינוך והמדע שבהם הוא ראה עיקר ונדבך מרכזי בחיינו“.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו נפרד היום מלאוטמן ואמר כי הוא היה ”ממניחי יסודות התעשייה הישראלית המודרנית. לאוטמן היה ציוני בכל רמ"ח איבריו וראה בשיפור החינוך משימה אישית ולאומית. גם כשחלה במחלה שהגבילה אותו פיסית המשיך בפעילותו ועמל כדי להפיצה ברבים“.

שר הכלכלה נפתלי בנט ראה בלאוטמן ”דמות לחיקוי“, שכן ”כאשר ראה צורך מסוים במדינת ישראל, הוא פשוט פעל“. לדבריו, ”מדינת ישראל איבדה היום את אחד מגדולי התעשייה הישראלית, וציוני ענק. הלוואי שכולנו נלמד ממנו פרק בציונות ובעשייה“.