הבוקר (ה') ערך נשיא המדינה שמעון פרס במשכנו את טקס הצהרת האמונים ל-14 חברי מועצת הרבנות הראשית, ביניהם הרב שמואל אליהו, הרב ישראל מאיר לאו ותת אלוף הרב רפי פרץ. בטקס השתתפו אף הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב הראשי הרב דוד לאו. הנשיא פרס נשא נאום בו הדגיש את חשיבותה של המועצה בקירוב לבבות בעם. הוא פנה במסר לחברי המועצה לפרש את חוקי ההלכה ברוח בית הלל ועם הפנים לעם ולציבור בישראל: "הרבנות הראשית חייבת להוות מוקד לאחדות העם על זרמיו ופלגיו. עליה למלא תפקיד של קירוב לבבות ואהבת הבריות. עליה לשאוף לגלות את המחבר ואף למצוא את המשותף בין אדם לבוראו, בין אדם לרעהו, בין אדם וארצו".

הנשיא הוסיף את התנגדותו לכפייה דתית וקרא לרבנות לפנות אף לציבור חילוני: "תפקידכם למנוע חטאים בישראל, אבל גם לדעת שישראל שחטא, ישראל הוא. הצלחת מוסד הרבנות לא תהיה בנויה על כפייה. עליה להישען על הרצון הטוב להביא לכל בית את מורשת ישראל בין אם הוא דתי או לא דתי. הדמוקרטיה היום שוב אינה רק הזכות להיות שווה, אלא זכותו השווה של כל אדם להיות שונה. הרבנות הראשית נדרשת להביא להכרעה בסוגיות כבדות משקל העומדות על סדר היום הציבורי והתורני, כגון נושאי הנישואין והגירושין. רבותי הרבנים, עליכם לייצג את רוח ישראל המפוארת 'לא בחיל אלא ברוח'. לאגד ביד אמונה ובטוחה תחת קורת גג אחת את הסמכויות ההלכתיות והרבניות, לפרשן ברוח בית הלל, ולהפעילן בדרכי שלום ובהארת פנים למען העם. נפלה בחלקכם זכות גדולה ועל כתפיכם מוטלת אחריות כבדה".

(צילום: מארק ניימן / לע"מ)


אך האווירה החגיגית לא מנעה מנושאים שנויים במחלוקת לעלות לדיון. הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, תקף בדבריו את החוק לפתיחת אזורי רישום הנישואין, המאפשר לכל אדם להירשם שלא בכפוף לאזור מגוריו. "השבוע לצערי, הושלם הליך החקיקה בנושא פתיחת אזורי הרישום לנישואין, בניגוד לעמדת מועצת הרבנות. חשבנו אז ואנחנו עדיין חושבים גם היום, כי בחוק יש משום פגיעה רבה בעולם הרבנות בישראל וביכולת לשמור על קדושתו של עם ישראל. אינני בוש להודות כי לפעמים עלינו כמועצה גם ללמוד את הלקח. עלינו להיות מועצה יוזמת שתקדים הצעות מסוג זה בהצעות ייעול משלה על מנת למנוע הישנות מקרים אלה. קיימת לעיתים הכבדה שלא לצורך על האזרח הקטן, ביכולתנו למנוע אותה אם רק נשכיל לאתר את הבעיות ולמנוע אותן. למועצת הרבנות יש גם כוח לשפר ועליה לעשות בו שימוש".
סגן שר הדתות, אלי בן דהאן, חיזק לעומתו את ההחלטה בדבר אישור החוק: "חמש "השנים הקרובות לא תהיינה כמו חמש השנים הקודמות, הזמנים מתחדשים ויש מה לעשות ומה לשפר. סעדי במרומים, באנו לתקן ולא לקלקל, רק תיקנו מצב מעוות שהיה שם קודם". בן-דהאן אף פנה לחברי מועצת הרבנות והכריז: "יש לכם שותף, אני נאמן לבית הרבנות הראשית. אני מצפה ומקווה ומאמין שביחד, בשיתוף פעולה ובפתיחות נוכל לקדם ולקרב את תורתנו הקדושה בקרב כל עם ישראל".

(צילום: מארק ניימן / לע"מ)

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו אשר נכח גם הוא בטקס, קרא בדבריו לאחדות דעות ולבבות בין חברי המועצה: "עם ישראל חווה בעבר את הקושי והכאב של שנאת אחים, ולצערי זה לא פסק. הכאב של אותה מריבה בין יוסף לאחיו גורם לדורי דורות לא תמיד להצליח לראות את האהבה והקשר בין כולנו. הקב"ה אומר לנו להיות אוהבים זה לזה, ומכבדים זה את זה. אני מקווה שחברי מועצת הרבנות הראשית, ישכילו להתחבר כאיש אחד. ברגע שאנחנו נשדר אחדות דעות ואחדות לבבות, ברגע שאנחנו נשדר מבט מאחד אל כלל ישראל, אני מאמין שהמסר הזה יגיע לכל העם שיראו, יבינו ויפנימו שאכן אל אחד לנו, עם אחד אנחנו, ורב המשותף והמאחד על פני המפריד".