בימים אלו מוצגת במוזיאון לאמנות האיסלאם בירושלים תערוכת צילומים בשם "מסעות לתימן 1987-2008". בתערוכה תמונות וצילומי וידאו מתימן של ימינו, המתעדים את הנוף, הארכיטקטורה, חיי התושבים בעיר ובכפר וגם הצצה לחיי היהודים שם.

בחוויה הפנימית שלי, כמי שנשואה ליוצא תימן, הבנתי פתאום עם מי התחתנתי. המפגש עם ארץ המוצא מגלה לך את סוד המבנה הפנימי של האדם. גם אם הוא לא נולד שם.

חוויה דומה חוויתי כשחזרתי מפולין עם אמא שלי, אחרי שסיירתי אתה בעיר הולדתה. אם נניח בצד את רדיפת היהודים, האנטישמיות וכל ההיסטוריה של העם היהודי, כשחווים את ערש התרבות בה חיו היהודים במשך שנים רבות, מבינים איך חדרה תרבות זו למנטאליות של היהודים.

כשהייתי בפולין, נגעו בלבי וילונות התחרה בכל חלון, עם עציצי הגרניום. נגעו בלבי הזוגות המטיילים בפארק בסגנון engage כלומר- שלובי זרוע. קלטתי סוג של נטייה פולנית-אשכנזית-רומנטית מקושטת המשפיעה על תפיסת הבית והזוגיות שלי. אדם הוא קצת תבנית נוף הולדתו המקורית, גם אם הוא לא נולד שם.

תימן משדרת משהו שונה לגמרי. תימן היא ארץ של גברים, המסתובבים חופשי בשוק עם רובה במקום שבריה. ארץ המשדרת קשיחות וצחיחות. תימן היא ארץ אוכלי הגאת. למי שלא מכיר, גאת הוא צמח ירוק עלים עם תכונות של תמריץ או הרגעה ממנו מתפרנסים חקלאים רבים בתימן. הרים שלמים עם טרסות של גאת.

בתימן, הגברים עובדים חצי יום, עד אחת בצהרים בערך, ואחר כך הרחובות שוממים מאדם. הכל סגור. הגברים התימנים יושבים להם בניחותא בחברותא, לועסים גאת, שהוא סוג של סם, והעולם נשכח.

גם ליהודים חדרה תרבות לעיסת הגאת. בכל בית יש בקומה תחתונה חיות בית, בקומה אמצעית גרה המשפחה, ובקומה למעלה - העליה, מעין סלון בו ישבו היהודים ולעסו גאת, ובמקרה הטוב גם למדו תורה ושננו פסוקים על הדרך.

הנשים בתימן עדין נישאות בגיל צעיר והן אלו שעובדות בפרך. מצאת החמה עד צאת הנשמה. הגבר הוא האפנדי המושלם. לך תדבר אתם על וילונות תחרה, הליכה בפארק שלובי זרוע ורומנטיקה.

כשצפיתי בתמונות ,נפל לי האסימון עד כמה התרבויות עליהם צמחנו- אישי ואנכי, הן שונות, ניגודיות, משני קצווי תבל רחוקים. עורי צפון ובואי תימן...

בעודי כותבת דברים אלו, אני מבינה איזה נס זה כשזוג מחזיק מעמד בזוגיות. אולי אחד הניסים שקרו לי היא העובדה שאת תערוכת הצילומים על תימן ראיתי רק עכשיו, ממרום גילי, כשאני סבתא לנכדים, ולא באותו עידן בו פגשתי בבעלי לעתיד.