כשמישהו מכתיר עוגה כעוגת בריאות, הוא למעשה משחרר אל חלל החדר צפירת הרגעה. כלומר כאן, גם נהנים וגם מבריאים. שווה! אז זהו שהחיים הם לא עד כדי כך יפים. לכן באתי היום כדי לשים סייגים למסיבה. אני מתנצלת מראש.
מתברר שקל מאוד לשדרג מתכונים של עוגות בחושות. עקבו אחר ההוראות הבאות:

קמח: כשבמתכון כתוב כוס קמח לבן תמירו אותו בכוס קמח מלא אך תפחיתו שתי כפות. כך שאם כתוב במתכון, 1/2 2 כוסות קמח, השתמשו רק ב- 2 כוסות קמח מלא. (5 כפות = 1/2 כוס) זאת כיוון שהקמח המלא, כבד יותר. זאת ועוד, הקמח המלא לא חייב להיות מחיטה מלאה, הוא יכול להיות מקמח כוסמין, או מקמח שיפון.
בעניין הניפוי, הקמח המלא גס יחסית לקמח הלבן. לכן הוא עובר בקושי דרך הנפה. לכך ישנם שני פתרונות: אחת, ניתן לנפות בנפה חשמלית. שתיים, ניתן לקנות קמח מלא מנופה כשהוא שמור בקירור. שימו לב! אם הקמח המנופה נשמר על המדף, תצטרכו לנפות אותו שוב. כמובן שניתן לקנות קמח מלא 70%. או להשתמש ב- 50% קמח לבן ו- 50% קמח מלא. אך האם אתם רוצים להיות רק חצי בריאים?

סוכר: ישנן ארבע אפשרויות. שלוש טובות ואחת גרועה:
אחת, משדרגים לסוכר צהבהב (דמררה), או לסוכר חום. הסוכר הצהבהב והחום מכיל גם מולסה שעשירה במינרלים ובעיקר בברזל. הסוכר החום הוא דביק ומעט חמצמץ, ולכן הוא יכול להשפיע על הטעם והמרקם של העוגה. אם לא רוצים שהשדרוג יהיה יותר מידי רדיקלי, אפשר להסתפק בסוכר צהבהב. אך במקרה הזה, גם לא שידרגנו מי יודע מה את הערכים התזונתיים של העוגה.
כדאי לדעת שברוב המקרים ניתן לצמצם את כמות הסוכר. צמצמו בהדרגה ותתפלאו לגלות שהעוגה טעימה גם כשהיא איננה מתוקה לעייפה. כוס וחצי של סוכר בעוגה שמכילה שתי כוסות קמח מלא, הינו בהחלט כמות מספקת.

שתיים, דבש או, מולסה (זה החלק הבריא של הסוכר והוא נראה כמו ריבה) או, סילן תמרים, או רסק תפוחי עץ הינם ממתיקים טבעיים בעלי ערכים תזונתיים מעולים. אך הם תורמים הרבה קלוריות כמו הסוכר. שימו לב שהם משנים את הצבע והמרקם של העוגה. חוץ מזה חשוב לדעת, שכשמשתמשים בממתיקים נוזליים, צריך להפחית את כמות הנוזלים שבעוגה.

שלוש, השיטה הכי בריאה, אך לצערי גם הכי יקרה היא, להשתמש באבקה לבנה שנקראת F.O.S.. שזה ראשי תיבות של פרוקטו - אוליגו - סכרידים. אלו הם סיבים תזונתיים ומתוקים. הסיבים לא נספגים במעיים אלא יוצאים מהם בשלמותם. על זה נאמר: "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה". או לפחות את הממתיק שבעוגה. האבקה נראית כמו סוכר לבן ויש לה טעם של שערות סבתא. לכן, הרחיקו אותה מהישג ידם של הילדים. (שיישאר משהו לעוגה) ניתן לקנות אותה בבתי מרקחת ובבתי טבע. ישנן חברות שונות שמוכרות אבקת F.O.S. תחת שמות מסחריים שונים. חפשו את הזול ביותר. כשרוצים להמיר סוכר ב- F.O.S. , שמים בעוגה שלוש כפות של F.O.S. במקום חצי מכמות הסוכר ובמקום 1/3 מכמות השמן. כן, על הדרך חוסכים גם בכמות השמן.
ארבע, המתקה באמצעות ממתיקים מלאכותיים. זאת השיטה הגרועה ביותר. רציתם עוגת בריאות, נכון? כאן המקום להבהיר אחת ולתמיד: אין דבר כזה עוגה ללא סוכר. עוגה היא סוכר מעצם היותה עוגה (קמח הוא פחמימה ופחמימה זה סוכר), אפילו עם שמתם בה מלח.

כיוון שדברים טובים קורים בהדרגה, אשאיר את שאר השדרוגים למאמר הבא.


הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה לתלמידים בנושא תזונה נכונה בבית הספר. כמו כן מרצה למורים ולהורים בנושא אורח חיים בריא ותזונה לפי הרמב"ם