העם עם בלק

עורכי "מצב הרוח" מחבבים, ככל הנראה, את בלק. השבת, כשכל שאר העלונים כבר החליפו ל'פנחס', ב"מצב הרוח" נשארו עם 'בלק'. החיבה הזו למלך מואב קצת מתמיהה: האם בלק מקורב למנהלת השירות האזרחי לאומי? האם הוא רץ ברשימת 'הבית היהודי'? לא ברור.

מתנבאים במחנה

רוח הקודש שרתה השבת על עורכי העלונים. או רוח הקודש, או תכנון משותף. אין דרך אחרת להסביר את העובדה שכמה וכמה נושאים נידונו השבת במקביל בכמה עלונים, סתם כך, ללא מניע יח"צני חשוד. הצעת החוק להפוך את יום א' ליום שבתון, למשל, נידונה גם בטורו של הרב רוזן ב"שבת בשבתו" וגם ב"מעייני הישועה", שם כתב השר סילבן שלום בהתלהבות בעד החוק, וכדי לאזן לצד השני, הוטרח הרב אבינר גם הוא לכתוב מאמר. נושא נוסף שנידון השבת בשני עלונים הוא הדתל"שים: ב"מצב הרוח" הופיעה כתבה ארוכה של טולי פיקרש על הנושא, וב"עולם קטן" התפרסם 'מכתב מנער שוליים', תחת הכותרת: "שכחתם אותנו" - או במילים אחרות: גם לנוער שהוריד את הכיפה ויושב על הברזלים מגיע קצת יחס.

פינת ההלכה

טורו הקבוע של הרב אבינר בעמוד האחורי של "באהבה ובאמונה" נחשב לאחד הפופולריים ביותר בעלוני השבת. קריאות עידוד לפולארד, דברי חיזוק לחיילי צה"ל, תמיכה ברווקים וברווקות, ואפילו תמיכה בספורט - אלה רק חלק מן הנושאים שבהם נוגע הרב אבינר בכל שבת. לאחרונה נראה כי פני המדור אינם כתמול שלשום: בשבועות האחרונים, במקום מאמר רגיל ומוכר, הרב אבינר בוחר נושא בהלכה וכותב עליו פסקאות קטנות, מה שמעורר לעתים את החשד שמדובר בתשובות סלולריות מורחבות. השבת, למשל, דן הרב אבינר בדיני המתנה בין בשר וחלב ועסק בכל הפיצ'יפקעס, כולל המקורות. אין ויכוח על כך שמדובר, בינתיים, במדור ההלכה הטוב ביותר בעלוני השבת, אבל אני קצת מתגעגע לימים שבהם היינו קוראים מאמר על חשיבות הגיוס לצה"ל או חלוקת כבוד לשמאלנים, מתחזקים וממשיכים הלאה.

בתי הקברות מלאים באנשים

דווקא אחד הנושאים הזניחים ביותר בשיח הציבורי זוכה לעדנה בעלוני השבת. לא מדובר בטיפים להורדת חצ'קונים - המקבלים במה ב"עולם קטן" - אלא בקבורה רווייה, דהיינו קבורה בקומות, שיטה חדשה שנועדה לחסוך באדמת הארץ. בשבת שעברה כתב מנכ"ל נאמני תורה ועבודה, שמואל שטח, מאמר ב"עולם קטן" המשבח את הקבורה החדשה. המאמר הצליח להרגיז את ארנון סגל, מאנשי העלון, שהחזיר לשטח השבת במאמר שנון, ובו לגלג על העיסוק של נאמני תורה ועבודה ב'זוטות'. חשבנו שרק "עולם קטן" ישתעשעו עם הנושא המשונה הזה, אך המתקפה הבאה באה ממקום לא צפוי: "ארץ ישראל שלנו". בעלון הכתום התפרסם לפני שבועיים מאמר האוסר את הקבורה בקומות, והשבת הופיע מאמר תגובה של ראש החברא-קדישא בתל אביב. מה יש בקבורה בקומות שהצליחה להתסיס את האווירה בעלוני השבת? האם בשבת הבאה נצפה לשאלות על הנושא בשו"ת הסמס? האם טוראֵי "מצב הרוח" גם הם יצטרפו לבון-טון? עלונים יגידו.

יחסים בהסכמה

"ארץ ישראל שלנו" אמנם מופיע רק פעם בשבועיים, אך מנפיק מספיק אייטמים לעלון שיוצא פעמיים בשבוע. פרשת הרב ליאור גרמה לבולמוס יצירה בעלון, והשבת נחשפנו לגימיק חדש, מבית היוצר של הקופירייטרים שהביאו לכם את הסודנים בבריכה בתל אביב: הצטרפו להסכמה על "תורת המלך". הרב וולפא פרסם מאמר בעלון הקורא להצטרף להסכמה על הספר "תורת המלך", ולתמוך ברבנים ליאור ויוסף. למרבה הנוחות, בתחתית העמוד הודפס ספח מיוחד, שבו אפשר למלא פרטים, לשלוח, ולהצטרף למסכימים. אין מה לומר: בגימיקים, העלון הזה לוקח את כל השאר בהליכה.

הכיבוש משחית (את הקוראים)

לפני כמה שבועות נחשפנו לדרוזי הראשון בעולם שהתראיין לעלון שבת. מסתבר שאחרי שהסכר נפרץ, יש מי שמנסה למתוח את הגבול עוד קצת. השבת הופיע באחד מעלוני השבת סיפור, תחת הכותרת 'מחסום'. הסיפור הקצר מתאר את ההתמודדות של קבוצת חיילים העומדים במחסום, ומולם עומד פלסטיני המבקש לעבור. סבלו של הפלסטיני מתואר בהרחבה בסיפור, משל הייתה זו עדות של "שוברים שתיקה". ועכשיו תחזיקו חזק, כי הסיפור לא פורסם בעלון השמאל הדתי "שבת שלום", אלא בלא אחר מאשר "עולם קטן" - לב המיינסטרים וימינה ממנו; והכותב הוא לא אורי אבנרי, אלא יהודה גזבר, חייל בצה"ל, מבקר הספרות של העלון. האם העלון השמרני והממסדי, המארח את רבני יש"ע לראיונות ולכתבות על ימין ועל שמאל (בעיקר על ימין) הופך את עורו? מה בדיוק קרה כאן? האם הקרן החדשה לישראל שלחה לפתע צ'ק? האם בשבת הבאה תתפרסם כתבה של גדעון לוי על מסיק זיתים שהסתיים ברע?

האישה האחת

בשבת שעברה המליצה פרסומת ב"שבת בשבתו" לקחת אישה שנייה כפיתרון לבעיית הרווקות (והכלים המלוכלכים בכיור). השבת החליטו בעלון להסתפק בפרסומת סטנדרטית לארגון השידוכים "בנה קינך". משעממים אתם.

שטו"ת השבוע: אתם הבנתם את זה?

הנה שאלה שנשאל הרב אבינר השבת ב"בראש יהודי": "אין לי מכללה דתית קרובה לבית. האם ללכת למכללה חילונית רחוקה?". קראו שוב, לאט, ותראו שגם אתם לא הבנתם. אנא - לאלו מכם שהבינו את השאלה, השאירו טוקבק או שלחו מייל. בין הפותרים נכונה תוגרל מלגה למכללה חילונית רחוקה. שבוע טוב.

תודה לאריה יואלי. לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il