הקשר בין דת לבריאות הוא חידה שלא מעט חוקרים בעולם המדע מנסים להתחקות אחריה. הבוקר (א‘) מדווח עיתון "הארץ" על מחקר חדש המתפרסם בגיליון אוקטובר (2012) של ביטאון ההסתדרות הרפואית IMAJ אשר חקר ממצאים על אורח חייהם של 1287 ישראלים יהודי מעל גיל 50 אשר נאספו במחקר אירופאי על בריאות והזדקנות המכונה SHARE שבוצע בין 2004 ל-2006 בעשר מדינות באירופה ובישראל.

מי שניתח את ממצאי המחקר הוא הוא ד"ר ג'ף לוין מהמכון לחקר הדת באוניברסיטת ביילור שבטקסס אשר קבע כי הליכה לבית הכנסת הינה גורם לשיפור במצב הרפואי. ד"ר לוין הופתע לגלות כי השהות בבית הכנסת מיטיבה עם מצבי תחלואה רבים כמו בעיות לב, קוצר נשימה, הפרעות שינה ונפילות.

יתרה מכך, מלבד העובדה כי הליכה לבית הכנסת התגלה כגרום המגן מפני מחלות, תפילות התגלו ככלי להתמודדת עם מצבי תחלואה קשים, כך על פי דיווח של חולים יהודים מבוגרים. "המחקר מציע עדות לתועלת הרפואית מהדת היהודית, בין אם כגורם מגן או ככלי להתמודדות, באופן עקבי עם ממצאי עבודות אחרות", מסכם לוין.

עוד מדווח ”הארץ“ כי חוקרים מאוניברסיטת תל אביב דיווחו בחודש יולי כי מצאו שתפילות מפחיתות את הסיכון לפתח אלצהיימר ומחלות זיכרון וחוקרים מהאוניברסיטה העברית והדסה קבעו לפני למעלה מעשור כי שיעורי התמותה ממחלות לב ומגידולים בקיבוצים חילוניים גבוהים מאשר בקיבוצים דתיים. אלו ועוד נוספים אל אוסף הראיות בדבר תפקיד הדת בשיפור המצב הרפואי ההולכות ומצטברות לאחרונה.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il