הצורך להישאר ערניים ומרוכזים במשך שעות רבות, מערכת לימודים עמוסה, לחץ בהגשות ובמבחנים, תמרונים בין הלימודים - כולם אתגרים לא פשוטים שעומדים בפני תלמידי הישיבות שלומדים במשך היום ברציפות. לכן אין פלא שתלמידים רבים לא אוכלים באופן מסודר וניזונים מג'אנק פוד או ארוחות מוכנות, וגם מחטיפים, ממתקים, שתייה ממותקת וכמובן קפה (הרבה קפה). מזונות אלה מכילים כמות רבה של קלוריות, שומן, שומן רווי, וסוכרים פשוטים, על חשבון ויטמינים, מינרלים ואבות מזון חיוניים אחרים.

תזונה נכונה והיערכות מתאימה מבחינת האוכל יכולות לעזור להתגבר על הקשיים ולמנוע עלייה במשקל והשמנה, כמו גם להקטין את הסיכון לתחלואה.

מה כדאי לאכול במשך היום?

דגנים מלאים: לחם מחיטה מלאה, לחם שיפון, דגני בוקר מלאים, קוואקר, אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה. מספקים פחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.
ירקות ופירות: לפחות 5 מנות ביום מכל הצבעים. מספקים ויטמינים (למשל ויטמין C, בטא קרוטן), מינרלים וסיבים תזונתיים.
מוצרי חלב: לפחות 3 מנות ביום. כמנה נחשבת כוס חלב, גביע יוגורט גביע גבינה לבנה או קוטג', פרוסת גבינה צהובה. מספקים בעיקר חלבון, סידן, כמו גם מינרלים וויטמינים נוספים.
קטניות: עדשים, שעועית, אפונה יבשה, פולי חומוס. מספקים חלבונים, פחמימות וסיבים תזונתיים.
מוצרי בשר: בשר בקר, הודו, עוף, דגים וביצים. מספקים חלבונים, ברזל, אבץ וויטמין B12.
מזונות עשירים בשומן מהצומח: אגוזים, שקדים, בוטנים, אבוקדו, שומשום, טחינה, שמן זית ושמן קנולה. מספקים חומצות שומן חיוניות וויטמינים מסיסים בשומן (A,D,E,K).

ארוחת בוקר

ארוחת בוקר חשובה במיוחד, מכיון שהיא מספקת את האנרגיה הדרושה לגוף בשעות הראשונות של העבודה או הלימודים. במחקרים נמצא כי אכילת ארוחת בוקר משפרת את הריכוז ומגבירה את יכולת פתירת הבעיות. כאשר מדלגים על ארוחת הבוקר, ולא אוכלים עד הצהריים, עלולים לגרום למצבים של עייפות, עצבנות, חוסר ריכוז, ואכילה מוגברת בארוחה הבאה.

בניגוד למה שחושבים, ארוחה בבוקר לא "פותחת את התאבון" אלא מונעת רעב חזק ופתאומי וכך מקטינה את הסיכוי לאכילה עודפת ובלתי נשלטת של חטיפים בהמשך היום.

כדאי שארוחת הבוקר תכלול שילוב של פחמימות וחלבונים, למשל: גבינות, לחם וירקות, או ארוחה מצומצמת יותר כמו דגני בוקר עם חלב, או פרוסת לחם עם גבינה.

רעיונות נוספים לארוחת בוקר:

כריך או טוסט עם גבינות: 2 פרוסות לחם מדגנים מלאים, פרוסת גבינה צהובה או גבינה בולגרית / צפתית / פטה עם עגבניות, זיתים ובזיליקום.
דייסת בריאות: כוס חלב, 2-3 כפות שיבולת שועל (קוואקר), לאחר הבישול אפשר להוסיף חמוציות מיובשות ו/או צימוקים. אפשרות נוספת: כוס חלב, 2 כפות סולת, לאחר הבישול אפשר להוסיף קינמון וזרעי פשתן טחונים.
דגני בוקר משודרגים: כוס חלב, כוס דגני בוקר מלאים, חצי בננה חתוכה, 4 תותים חתוכים (או פרי אהוב אחר).
מוזלי: גביע יוגורט, פירות חתוכים: תפוח, אגס, בננה, תותים, גרנולה, מעט דבש או סילאן.
אין לכם זמן? בדרככם ללימודים עצרו במכולת או בסופר השכונתי וקנו תפוח ויוגורט או גבינה לבנה עם לחמניה מקמח מלא או אפילו שוקו או יוגורט לשתייה.

במשך היום - ארוחות קטנות

אכילה כל 3-4 שעות במהלך העבודה או הלימודים, בעיקר מזון המכיל פחמימות מורכבות, מסייעת בשמירה על הריכוז והעירנות על ידי אספקה מתמדת של אנרגיה חיונית למח.

סטודנטים במהלך שעות הלימודים ואנשים הנמצאים בעבודה רוב היום יכולים להצטייד בכריכים ופירות. את הכריכים כדאי למלא בגבינות/ טחינה/ חומוס/ ביצה/ טונה בתוספת ירקות, וכך הכריך יהיה לא רק משביע אלא גם מזין, ויספק אנרגיה לשעות הקרובות. בנוסף, אפשר להחזיק "לשעת חירום" חטיפי דגנים או ביסקוויטים או קרקרים דלי שומן, שיכולים לספק אנרגיה מהירה כאשר אין זמן לארוחה גדולה יותר (או כאשר שוכחים את הכריך בבית...).

ארוחות בקפיטריות ובמסעדות

בארוחות בקפיטריה או במסעדה, שלאחריהן חוזרים ללימודים או לעבודה, כדאי לבחור ארוחה קלה על מנת למנוע תחושת עיייפות ולאות לאחר מכן. גם כאן מומלץ להשתמש בכללי האכילה הנכונה: להעדיף מאכלים מבושלים או אפויים על פני המטוגנים, לבחור בירקות טריים או מבושלים על פני אלה הצפים בשמן, וכאשר אוכלים סלט, מומלץ לאכול סלט עם תוספת גבינה ולהוסיף את הרוטב לבד, ולא לבחור בסלטים המגיעים עם הרוטב (כמו: סלטים עם מיונז, ורטבים על בסיס שמן).

ארוחת ערב

אם במשך היום לא אוכלים ארוחה חמה בשרית, מומלץ להשלים את המנה הבשרית בסוף השבוע ובחלק מארוחות הערב במהלך השבוע. מומלץ לבחור בשר בקר טרי רזה, המספק רכיבי תזונה החיוניים לבריאות הכללית, כמו גם לזיכרון וליכולת הלימודית. הבשר מספק כמויות משמעותיות של חלבון באיכות גבוהה, ברזל, אבץ וויטמינים מקבוצה B (ריבופלאבין, ניאצין וויטמין B12) ובכמות משמעותית יותר בהשוואה לעוף, הודו ודגים.

פעילות גופנית

למרות הלחץ, לא כדאי לוותר עליה. פעילות גופנית עוזרת לשיפור הריכוז ולהפגת לחצים, כמו גם להרגשה כללית טובה יותר ולשיפור מערכת החיסון.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ואפידמיולוגית, משמשת כיועצת תזונה למועצת החלב