הרב ד"ר אליהו זיני, ראש ישיבת ההסדר אור וישועה בחיפה, ורב הטכניון לשעבר, מתייחס בראיון ל'כיפה' לקריאות של ועד מתיישבי גוש קטיף לחזור להתיישב ברצועת עזה, על רקע ציון תשע שנים לגירוש מגוש קטיף, ומציג עמדה מפתיעה, לפיה אין לחזור כרגע לגוש קטיף.

"חזרה לגוש קטיף כפי שהדברים מתנהלים כרגע שקולה להתאבדות. אני לא מוכן לחזור למצב שהיה בעבר בגוש קטיף. כשהרצועה הייתה בידינו, אם היה פיגוע כזה או אחר, צה"ל נתן הוראה נבזית ושפלה - להפציץ שדות ריקים כדי לא לפגוע בעזתיים. רוב מטעני הצד שפגעו בחיילים הונחו לצד בתים שלא הרסו כדי לא לפגוע בתושבים הערביים. כרב אני שואף שכל אחד יוכל לחזור לכל מקום בארץ ישראל אבל אני לא מוכן להציב אנשים כמגן אנושי ולסכן אותם".

"כל עוד ההנהגה הצבאית בלתי מוסרית אני לא מוכן לסכן חיי יהודים. אם מחר צה"ל יקבל החלטה אסטרטגית למחוק בלי רחמים מי שפוגע בנו אני יהיה הראשון שיתיישב בגוש קטיף אבל אני לא יכול להשיב בלב שלם שיהודים צריכים לחזור לגוש קטיף כל עוד החלטות צה"ל עומדות בעינן. החזרה של יהודים צריכה להיות רק בתנאי שיינתנו הוראות חד משמעיות להגן על חיינו וחיי חיילנו. חייך קודמים לחיי אוייבך".

הרב זיני התייחס למבצע צוק איתן וקבע כי צה"ל שיפר את המצב לעומת מה שהיה בעבר. “במלחמה הזו נעשה צעד חשוב להגנה על חיינו וחיי חיילנו. צה"ל התחרט על הרצח של רועי קליין". לדבריו, “רועי קליין היה קורבן של החלטות צה"ל. הוא נאלץ לקפוץ על רימון בגלל שהחיזבאללה ירה מתוך מסגד וצה"ל סירב להפגיז אותו. צה"ל הפקיר את רועי קליין ואחראי על שפיכת דמו. לאט לאט אנחנו מבינים את הטעויות שנעשו ומתקנים אותם".

לשאלה האם הוא חושב שיישוב גוש קטיף מחדש בתנאים אותם הוא מציב לצה"ל ריאלית השיב הרב זיני בחיוב ואמר "אני בטוח שנגיע למצב כזה, אך אם יציבו שם משפחות כיום מדובר בהתאבדות. כדי שנוכל לנצח במערכה צריך חינוך יסודי מחדש של המדינה".