מהי שגרה?

שגרה בהגדרתה המילונית היא רוטינה, אורח חיים החוזר על עצמו. שגרה היא מסגרת המאפשרת לנו להתנהל בתוכה בשטף מתוך הכרות ויכולת לצפות את העתיד יחסית בוודאות. מתוך יכולת זו הפעולות הופכות להיות טבעיות וזורמות ללא מאמץ. הרבה פעמים אני שומעת מלקוחותיי את הסיפוק המופק מההספק העצום בזמן שגרה -חשבו על זה לרגע ,אנו מצליחים לעבוד,לעשות סידורים שונים הקשורים במשק הבית כולל קניות מזון, לבשל את המזון, לבלות עם הילדים והמשפחה, ללמוד או לצאת לחוגים והכול ב24 שעות יומיות או בשבוע עבודה אחד .

כשהפעולות שלנו חוזרות על עצמן יום אחר יום הן הופכות להיות אוטומטיות ודורשות מאיתנו פחות אנרגיה ומאמץ. למשל תחום הבישול : כשאנו מבשלים מתכון מוכר ,זמן ההכנה קצר, אנו יכולים לעשות עוד דברים תוך כדי ואפילו לפעמים מרשים לעצמינו לאלתר. לעומת זאת במתכון חדש, לא בטוח שהמצרכים יהיו זמינים אולי נאלץ לצאת כדי לקנותם, נעבוד יותר לאט, תוך כדי קריאת המתכון ובדיקתו שוב ושוב,ובאופן כללי נתעייף יותר.

מעבר לכך אנו יודעים לזהות בעתיד השגרתי הצפוי לנו זמנים או סיטואציות מאתגרות ונערכים אליהן. למשל אנו יכולים על סמך ניסיוננו המצטבר לדעת כי בערב אנו מאוד עייפים לאחר העבודה והסיכוי שנבשל לעצמינו או נצא לפעילות היא קטנה יחסית . מתוך מודעות זו נדאג לבשל את המזון מראש ולצאת לפעילות בבוקר. מתוך ההכרות עם הצפוי והעשייה בטבעיות ובקלות השיגרה מאפשרת תחושת חופש, שקט, נינוחות ועוד. יחד עם זאת קיים אלמנט של שיעמום בשיגרה מעצם החזרתיות.

נקודות היציאה מהשגרה מאפשרות הסתכלות מזוית אחרת על השיגרה ויתרונותיה והחזרה לשיגרה מגיעה ממקום של הכרה בחשיבותה הרבה.

אז איך נחזור לשגרה בקלות?

ניקח לדוגמא את הבריאות

חשבו על המטרה שלכם או הציבו לעצמכם מטרה, היום.

מטרות כמו: שיפור רמות הסוכר, שיפור לחץ הדם, להיפתר מתחושת עייפות כללית, ירידה במשקל או כל מטרה אחרת

לצורך השגת המטרה הכניסו לשגרת יומכם:

1. תכננו תוכנית שבועית המשבצת בתוכה את ביצוע המטרה : קניית מצרכים מתאימים, הכנת מזון מראש, אריזת ולקיחת מזון יומי (למי שעובד שעות רבות מחוץ לבית ),קבעו זמני פעילות שבועית ידועים מראש

2. תכננו 3 ארוחות מסודרות לפי סדר היום שלכם, מגוונות ומאוזנות.

3. תנו מקום גם לבילויים ויציאות בתוך תכנון השיגרה שלכם. חישבו מה נכון לי לאכול בזמן זה בכדי להשיג את מטרתי וגם ליהנות מהבילוי.

4. הכניסו בתוך תיכנון השיגרה גם אלמנטים מפתיעים ,ספונטניים השוברים שיעמום (מתכון חדש, בילוי חדש ..ספורט אחר)

5. בדקו כל יום את הביצוע לעומת התכנון. ראו מה היה מוצלח ותקנו את הטעון תיקון.

6. סמנו לעצמכם אבני דרך בכוון המטרה שיצביעו על התקדמותכם.

7. חזקו את עצמכם במתנות קטנות ומתגמלות על התקדמותכם.

הכותבת הינה דיאטנית קלינית ומאמנת אישית בית החולים לניאדו בנתניה