חיבוק דב

ביום שני בבוקר התקשר בכיר במשרד המשפטים לעורכים של כמה מהעלונים המרכזיים. "רק רציתי להודיע לכם", אמר הבכיר ביובש, "החלטנו לעשות את זה היום". העורכים שמעו, עיכלו, ועיקמו את אפם: דווקא היום? דווקא ביום שני? היום שבו כל עורך עלון מתפלל שלא יקרה אירוע מיוחד, שיחייב אותו לערוך שינויים חפוזים בעלונו, רגע לפני הירידה לדפוס? מעצרו של הרב דב ליאור, שהתרחש כמה שעות אחרי שיחת הטלפון, בא בטיימינג הגרוע ביותר: העלונים לא יכלו להתעלם מן האירוע הדרמטי, אך מצד שני, הם לא יכלו להקדיש לו הרבה מקום, כיוון ששעת הדד-ליין של העלונים קרבה, וקשה להכניס בדקה התשעים שינויים כל כך גדולים. רוב העלונים הסתפקו במאמר-חופזה אחד או שניים: ב"עולם קטן" כתב ח"כ מיכאל בן ארי; ב"מעט מן האור" הופיע מאמר של בני קצובר. ב"מצב הרוח" הופיעה תמונתו של הרב ליאור על השער, ולרגל הפרשה יצא מנחם רהט מגדרו בהתלהמות. ב"יש"ע שלנו" ליקטו פרפראות הסתה מוכרות של אנשי שמאל, וב"ארץ ישראל שלנו" פרסמו ראיון עם כצל'ה, שניצל את המעצר כדי לתקוף את הדתיים שמצביעים לליכוד, ולקרוא להם להצביע למפלגתו. היבול הדל והלא-מרשים הזה קשור כנראה לתזמון הגרוע של החקירה, ואת האשמה יש לתלות ביאחב"לים, אך אל דאגה: השבת כנראה הייתה המנה הראשונה; בשבת הבאה צפו למבול מאמרים נוסף, שמסקנתם כולם היא 'בוז לשי ניצן'. הרב ליאור עצמו, אגב, קרץ לשוטרים בטורו הקבוע ב"גילוי דעת", וכתב כי "אנו נמצאים היום במצב לא נורמלי, עם ישראל מאוים על ידי רשעי הגויים מרחוק ומקרוב, זאת בנוסף להתנכלות מהטועים בתוכו". וואחד התנכלות, חקירה ביאחב"ל.

העלונים עם גלעד

חמש שנים ומיליוני דפי כרומו עברו מאז חטיפתו של גלעד שליט, ועלוני השבת הצטרפו - בדרכם שלהם - לציון התאריך העגול והעצוב. ב"ארץ ישראל שלנו" התפרסם ראיון עם מנכ"ל הארגון 'אלמגור', שחזר על הטענות נגד שחרור המחבלים: שמענו, קראנו, פיהקנו. ב"עולם קטן" הפתיעו עם תמונה ראשית של מאהל שליט, פלוס תפילה מנוקדת לשחרורו של גלעד. "באהבה ובאמונה" כתבו על גלעד שליט ויהונתן פולארד, אך בכותרת החליטו לכוון גם למעצרו של הרב ליאור: "מלחמת חורמה בחוטפי יהודים". השיא היה ב"גילוי דעת", הזוכה בתואר העלון הראשון שראיין את אחד מבני משפחת שליט: העורך, עפר מעוז, אזר אומץ, ובצעד יוצא דופן החליט לשבת לשיחה עם נועם שליט, שמילותיו לא בדיוק עשו את דרכן לעלוני השבת בחמש השנים האחרונות. המדור מצדיע ל"גילוי דעת" על ההישג התקשורתי, שמקפיץ את העלון בכמה רמות, ועל הצבע והמגוון שהראיון הזה הכניס לעלוני השבת.

המרואיין הדרוזי הראשון

נועם שליט הוא לא היחיד שהופיע השבת בפעם הראשונה בעלונים. חמוד ג'אבר, ראש מועצת הכפר סאג'ור, עשה היסטוריה כשהפך לדרוזי הראשון בעולם שצוטט בעלון שבת. ג'אבר הדרוזי ישב בשורת המכובדים בהילולה של התנא ר' ישמעאל בן אלישע, שהתקיימה בשבוע שעבר בכפר סאג'ור. ההילולה, כך מספרים העלונים, הפכה למופע של דו-קיום שלא היה מבייש מפגש סטנדרטי של "ארץ שלום": רבנים ש"סניקים ועסקנים ליכודניקים, כתף אל כתף עם מאמינים דרוזים משופמים. "לראות תמונה שבה בצד אחד של הקבר מתפלל יהודי ובצדו השני דרוזי, זו סגולה לשלום ושכנות טובה", אמר ג'אבר, והוסיף כי "מה שבטוח, אחרי שאתפלל על הצדיק יש לי פרוטקציה גם מהיהודים וגם מהדרוזים. גן עדן בטוח". שמור מקום גם לסחבק.

משנים ראש

כל הסימנים מראים ש"בראש יהודי" עומדים לפני מהפך קטן, אולי מהפכון. בשבוע שעבר נפרדו מהעלון שני כותבים: אשר שאז, שכתב את פינת המושגים ביהדות החביבה, ונעמה מאיר כהן, שכתבה ביקורות ספרים קצרות. את שאז החליף כבר השבת זאב ולק בפינת "סיפורי ארץ", בדומה לפינה שהיה כותב ב"שבת בשבתו". לכהן טרם נמצא מחליף, אך נשאלת השאלה: האם משחק הכיסאות הקטן הזה מרמז על בואו של אובר-אול כללי ב"בראש יהודי", בהשראת המתחרים - "מעייני הישועה" ו"שבת בשבתו"?

הכל אני יכול

פאניקת החופש הגדול בעיצומה, ועלוני השבת הבינו: זה הזמן להוציא את הארטילריה הכבדה. רבנים מספקים טיפים ללימוד תורה מהנה בחופש, מחנכים שולפים מאמרים בגנות הפייסבוק, יועצות משפחה בגיל העמידה מטפטפות על חשיבות הקשר עם הילדים, ותיכוניסטים משתפים בעצות לשדרוג הפויקה. על רקע המשעמם והמוכר, הבשורה באה השנה דווקא מ"עולם קטן", שעשה את הצעד הפשוט והמתבקש, והנפיק לקוראיו לוח חופש: לוח שנה ענק, פרוס על פני דף כרומו גדול, המאפשר לתכנן את ימי סהחופשה ולנצל אותם עד תומם. השוס: לכל אחד מימי החופשה הצמידו העורכים מנת-לימוד-יומי ב'קיצור שולחן ערוך' וב'מסילת ישרים'. כל הניסיונות לקשור את היוזמה המבורכת של "עולם קטן" עם אינטרס עסקי-יח"צני מפוקפק עלו בתוהו: מדובר ביוזמה חינוכית טהורה, ועל כך מגיעות ל"עולם קטן" כל מילות השבח והפרגון.

ד"ש מהחפץ חיים

לעומת "עולם קטן", המעודד את קוראיו לנצל את החופשה להתחזק בתיקון המידות, ב"מצב הרוח" לקחו כפרוייקט דווקא את הנושא של שמירת הלשון ורכילות: השבת, לראשונה, השתרע מדור הברנז'ה של רז קיל על פני שלושה עמודים שלמים.

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il