חגגנו לא מכבר את חג השבועות בו אנו נפעמים כל שנה מחדש מסיפורה המופלא של רות המואביה, המצטרפת לעמנו בכריתת ברית של "עמך עמי ואלוקייך אלוקי". והנה, בעת הזאת ממש מזמנת לנו ההשגחה העליונה את סוגיית הגיור באופן מאתגר וחסר תקדים בהיסטוריה של עם ישראל.

נראה כי לא מוגזם יהיה לומר שאתגר הגיור אמור להיות אחד הנושאים החשובים ביותר על סדר יומה של המדינה, כמדינה יהודית, אם לא החשוב שבהם! וכל כך למה? ידוע לכל הוא כי העם היהודי בעולם נתון בתהליך מדאיג ומסוכן של התמעטות. אחוזי ההתבוללות בגלויות ישראל השונות, הולכים ועולים בקצב מבהיל ממש.ברוב הגלויות אחוזי ההתבוללות הם בסביבות 50 אחוזים, ובמקומות מסויימים מדובר אף על כ80! אחוזים של נישואי תערובת. .

המקום היחיד בעולם בו נישואי תערובת אינם קיימים כמעט בכלל הוא כאן במדינת ישראל. לא מפני שהזהות והתודעה היהודית חזקות כל כך בחברה הישראלית, אלא פשוט מפאת העובדה שנישואין בין יהודים לערבים, דרוזים ושאר המיעוטים, הם ב"ה נדירים למדי. יותר ויותר מתברר במהלך הזמן כי כמעט רק "בהר ציון תהיה פליטה", המקום בו מובטח בע"ה עתידו הדמוגרפי של עם ישראל, הוא כאן במדינת ישראל. מבחינה יהודית, זהו אולי ההישג הגדול ביותר של מדינת ישראל, שעיקר תכלית הקמתה וקיומה הוא הבטחת המשך קיומו של העם היהודי.

מסתבר, שאם לא ייעשה מעשה בסוגיית הגיור העומדת לפתחנו, עלולים אנו בקרוב לשמוט מתחת ידינו את ההישג המשמעותי הזה, ולעמוד בפני תופעה של נישואי תערובת במספרים גדלים והולכים, כאן, בישראל. מוסכם על רבים וטובים כי אחד הניסים הגדולים שארעו לישראל בדור האחרון הוא העליה הברוכה שהצטרפה למדינת ישראל באופן מפתיע ודרמטי עם קריסת מסך הברזל הקומוניסטי.עליה זו תרמה באופן משמעותי ביותר לחיזוקה של המדינה מבחינה ביטחונית, כלכלית וחברתית. את עולי בריה"מ לשעבר ניתן לפגוש כמובילים בחזית מעגלי העשיה השונים בארץ, השתלבותם על פי רוב, ותרומתם החיובית ניכרת בתחומים שונים ומגוונים.

עם זאת, ידוע גם, כי עקב הנסיבות ההיסטורית ששררו בעולם הקומוניסטי ברוב שנות המאה שעברה,עבר על יהודים רבים במדינות אלו מכבש אדיר שניסה למחוק בכל דרך את זהותם כיהודים. כתוצאה מכך, בתוך גלי העליה הגדולה הזו, הגיעו עולים רבים שהם מ"זרע ישראל" אך שאינם יהודים על פי ההלכה.(מקובל לאמוד את מספרם בכ300000 נפש.) המדובר בדרך כלל בבנים לאב או לסב יהודי, או שנקשרו בקשרי נישואין עם בני זוג יהודים וכיוצא באלו. אנשים אלו רואים עצמם בתודעתם העצמית כיהודים לכל דבר וענין, כך רואים אותם גם רבים מאד בחברה הישראלית, הם משרתים בצה"ל ומתערים בארץ כשאר העולים באופן מרשים, אך דא עקא שמבחינה הלכתית הם אינם יהודים! מה מצופה מצעיר ישראלי חילוני מצוי הפוגש בצבא נערה נחמדה שנולדה או גדלה רוב שנותיה בארץ, בוגרת מערכות החינוך הרגילות, ישראלית לכל דבר וענין, אלא שמבחינה "טכנית" (בעיניו כמובן,) היא אינה רשומה כיהודיה. מה הסיבה שתשכנע אותו שלא לשאת אותה לאשה אם יש אהבה ביניהם? בדרך זו, אם לא יחול שינוי משמעותי בנושא הגיור, צפויים אנו, חלילה, לאלפי נישואי תערובת בשנים הקרובות כאן במדינת ישראל.(על מנת לקבל מושג על היקף הנושא, נציין שעל פי גורמים מוסמכים, בכל שנה נולדים בישראל כ4000 ילדים למשפחות במעמד זה.) המשמעות הנגזרת מכך היא שעלולים להיווצר כאן שני עמים ישראליים דוברי עברית המשרתים בצה"ל ושותפים באזרחותם הישראלית, אך אסורים להינשא זה בזה מאחר ועם אחד מביניהם אינו יהודי!

נראה כי סיטואציה מעין זו לא היתה מעולם בעם ישראל. הגיעה העת לקרוא למבצע לאומי בנושא הגיור! גיור הוא כמובן ענין הלכתי רציני ראשון במעלה, ואסור לו למבצע מעין זה לבוא על חשבון רצינות הגיור, עם זאת ידוע לתלמידי חכמים העוסקים בסוגיא, כי ניתן במסגרת ההלכה להגיע לגיורים בהיקפים גדולים בהרבה מן הקיים היום. יש לעורר את דעת הקהל של הציבור הישראלי הכללי ולהביאו לתובנה כי מדובר באינטרס קיומי הנוגע לעתיד החברה הישראלית כולה. מבצע לאומי שכזה אמור לעסוק באופן נמרץ בכל החוליות הקשורות לנושא. מן הצד האחד יש לפתוח במסע הסברה רציני ורחב היקף בריכוזי העולים שיתן מידע מקיף אמין ומזמין בנושא תהליכי הגיור, יתרונותיו והמחויבויות הנובעות ממנו.ומן הצד השני יש להרחיב לשפר ולייעל את המערכת על שלביה השונים כך שתציע מענה של גיור הלכתי רציני וידידותי להמוני הפונים אליה.מעבר לכל זאת יש ליצור אוירה ציבורית אוהדת לנושא, ואולי החשוב מכל לפתוח את ליבנו בתינו וקהילותינו לאחינו השבים הביתה ולסייע להם בליווי ותמיכה במהלך הגיור ולאחריו.דומה כי רוב הציבור בישראל אדיש לסוגיא זו (בעיקר מחוסר מודעות), יש ציבור שינסה להכשיל מהלך זה וסיבותיו עימו, אך נראה כי אין כמו הציבור הדתי לאומי המסוגל להחלץ למשימה כבירה זו, ולהעיר את החברה הישראלית הכללית לחשיבות הלאומית וההיסטורית שבהתמודדות עם אתגר זה.

הכותב משמש כרב קיבוץ לביא, חבר בבית המדרש ללימודי גיור של בית מורשה
הערב (ה') יתקיים טקס סיום התכנית בנושא "הלכות גרות"