מי מפחד מלחם?! המאכל הבסיסי הזה, המשכר בריחו בעיקר כשרעבים. ההורים שלנו מספרים איך פעם, לפני המצאת הסופרים והמקפיאים, כששלחו אותם לקנות לחם במכולת, הם הגיעו הביתה עם כיכר חלולה, כי לאורך כל הדרך הם חפרו בתוך הכיכר ואכלו את הפנים. אי-אפשר היה לעמוד בפיתוי.

שלוש אותיות השורש: ל.ח.ם, מהן נוצר הפועל מלחמה, ובערבית משמען: בשר? לחם, בשר, מלחמה, שלושה מושגים בסיסיים בחייו של האדם הקדמון. הלשונאיות/אים מבין הקוראות/אים מוזמנות/נים לתת הסבר.

כמאמר הסנדלר ההולך יחף, אוהבים הילדים שלנו דווקא את הלחם הפרוס מהסופר. אולי באשמת הגננות, שחמדו את לחם האגוזים שהילדים קבלו לגן. לפעמים הן לקחו רק ביס, ולפעמים הן בקשו להחליף - לקחו את לחם האגוזים, ובתמורה נתנו לחם פרוס. עסקה הוגנת, לא כן?

לישת הקסם (צילום: חנה עגיב)



ניסיתם פעם לחם טרי מרוח בשכבה של חמאה? - תענוג.
זה לא כל-כך מסובך להכין לחם. אפשרויות הגיוון הן רבות, ואני אביא לפניכם מתכון אחד. וגם טיפ להכנת חמאה ביתית רכה וטעימה במיוחד, שיהיה מה למרוח.

בכל גרגר קמח נמצא חלבון המכונה גלוטן. כאשר מרטיבים את הקמח במים, ולשים אותו, הופך הגלוטן שבתוכו לרשת גמישה , ובהגיע תור השמרים, והם מתעוררים ופולטים גזים, אז לוכדת הרשת את האוויר בתוכה והיא שנותנת את נפחו ויכולתו לתפוח. לכן אם רוצים לקבל לחם תפוח כדאי להשתמש בקמח שיש בו אחוז גלוטן גבוה. חשוב לדעת כי ככל שלשים את הבצק יותר, כך הגלוטן שבבצק מתפתח יותר והרשת יותר גדולה לכן אני ממליצה ללוש את הבצק לפחות 10 דקות במיקסר.

קמח מלא הוא קמח יותר "כבד" ולגלוטן קשה יותר להתפתח בתוכו ולכן הלחם יצא פחות אווררי מלחם שנעשה מקמח לבן. לא אמשיך להלאות אתכם. העיקרון פשוט: כדי לקבל לחם שתפח כמו שצריך - צריך ללוש את הבצק היטב!

רגע לפני הכניסה לתנור



לחם אגוזים מקמח מלא

בעקבות הטור בשבוע שעבר, קיבלתי בקשות רבות למתכון ללחם מקמח מלא. במתכון הזה השתמשתי בקמח מלא 70% של משק נוב. זה קמח שנטחן מחיטה אורגנית, והלחם שיוצא ממנו טעים במיוחד. ועכשיו קדימה לעבודה.

החומרים:

1 קילו קמח מלא 70%
650 גרם מים
50 גרם שמרים לחים
40 גרם סוכר
40 גרם חמאה -לא חובה(אפשר להחליף בשמן)
20 גרם מלח
חופן אגוזי פקאן
חופן צימוקי אוכמניה

וקדימה לעבודה:

מפוררים את השמרים במים, ושמים בתוכם את הקמח והסוכר. לשים 5 דקות במהירות איטית.
בשלב זה נוסיף את החמאה ונלוש 3 דקות נוספות. שוב נוסיף חומרים לבצק, הפעם יהיו אלו המלח האגוזים והצימוקים, ונלוש שוב 3 דקות הפעם במהירות גבוהה.
מהבצק שנוצר ניצור כדור, אותו נתפיח כ-45 דקות.
אחרי שהבצק תפח כמו צריך נחלק אותו ל3 כדורים קטנים, שיהוו למעשה את שלוש כיכרות הלחם שלנו, אותם נתפיח שוב במשך רבע שעה.
כל שנותר הוא לאפות כחצי שעה בחום גבוה של 200 מעלות.


שיהיה בתאבון


חמאה ביתית מתובלת- חמאה רכה וטעימה במיוחד.

מכירים את המצב הזה שאתם מקציפים שמנת מתוקה ואופס הלכתם לרגע ובנתיים השמנת הפכה למן קרם שבור כזה במקרם מעצבן. אז זוהי בעצם שמנת שהפכה לחמאה, והחמאה הזו טעימה במיוחד, היא רכה ואווררית ומעולה למריחה על לחם.

את החמאה הזו אפשר להשאיר בטעם טבעי ואפשר להוסיף לה מיני תוספות- עגבניות מיובשות, פסטו, שום שמיר, ואפילו אגוזים טחונים. הדבר היחידי שצריך לשים לב אליו זה שהשמנת לא מכילה סוכר, כי אז תתקבל חמאה מתוקה..

חנה עגיב, בעלת הקטרינג, "האופה הקטנה"