עו"ד חוזר הניגון

ביבי ואבו-מאזן? פאסה. מחיר הקוטג'? עזבו אתכם. הדבר האמיתי עכשיו הוא הבחירות ללשכת עורכי הדין, שתתקיימנה ביום שלישי. שתי סיעות דתיות מתמודדות על מקום בלשכה: סיעת 'טוב ללשכה' וסיעת 'צדק ומשפט', שתיהן זכו לתמיכה מעלונים שונים. ב"מצב הרוח" התפרסם 'ראיון' עם יואב ללום מ'טוב ללשכה', מרחק כמה עמודים בלבד מן הפרסומת המפוארת של הסיעה. "השבת" של צהר, לעומת זאת, בחרו לארח את יצחק נטוביץ' מסיעת 'צדק ומשפט' המתחרה, שגם היא פרסמה בעלון. תמונות ישנוניות של עורכי דין מילאו את עלוני השבת, אבל אפילו זה הוסיף צבע למה שיש לנו בדרך כלל: טיולי סקי בפמפורובו, ספרי 'ידיעות', וספרי רבנים.

המגמה התורנית

"מעייני הישועה" ו"יש"ע שלנו" כבר עשו את זה; עכשיו החליטו גם ב"שבת בשבתו" להצטרף לטרנד מתיחת הפנים של עלוני השבת: כותרות המדורים נצבעו זהב ותמונות הכותבים הוגדלו, אך במערכת העלון מדגישים שהשינוי הוא לא רק קוסמטי. תחת הכותרת "'שבת בשבתו' מחדש את פנימיותו וגם חיצוניותו" כתב העורך, הרב ישראל רוזן, שמכיוון שעלוני השבת כבר מזמן הפכו לעיתונים לכל דבר, החליטו בעלון "להסתפק בדברי עיון ובמסרים תורניים בלבד", ואת הפוליטיקות והתככים לשמור ל"ידיעות" ו"מעריב". בפועל, המשמעות היא קיצוץ המדורים ה'עיתונאיים' יותר: הראשון לעוף היה אסף גולן, בעל טור הראיונות החביב, השני - הקומיקס של דקלה שגיב נעלם. חלילה לנו מלפקפק בכנותם של עורכי "שבת בשבתו", אך קשה שלא לשים לב שהמדורים ה'עיתונאיים' שהוסרו - הקומיקס והראיונות - הם מדורים שכותביהם מקבלים שכר ממערכת העלון, והמדורים ה'תורניים', אלו שנשארו, נכתבים לרוב בהתנדבות על ידי רבנים. בכל קיצוץ בעלון יהיו המדורים בשכר המועמדים הראשונים לעוף, ואם אפשר, על הדרך, להפוך את זה לעניין אידיאולוגי, למה לא? (למעלעל הובהר כי באמת אין לפקפק בכוונתם, שכן כל הכותבים בעלון מקבלים שכר)

"מוסף שבת" בשבתו

באותו עמוד שבו הכריז על המגמה התורנית של "שבת בשבתו", בחר הרב רוזן לתקוף בחריפות את אנשי מוסף 'שבת' של "מקור ראשון" ואת הרוחות הליברליות המנשבות במוסף הפופולרי. המותקפים טענו להגנתם שהרב רוזן לא דייק באמירת האמת, בלשון המעטה. מסתבר שלפנינו תחילתו של פולמוס מעניין, אך קצת מוזר שבאותו שבוע שבו טוען "שבת בשבתו" לשינוי ייעוד לעלון יותר תורני ופחות עיתונאי-פוליטי, וכמה שורות בלבד מעל הקריאה "לטהר מעט את היכל תפילותינו", בחר הרב רוזן להתפלש בבוץ עם אנשי "מקור ראשון". העיקר שהיכל תפילותינו טהור (מעט).

אמר רבי ישמעאל

שר בממשלה, רב ש"סניק וראש מועצה דרוזי יושבים באזכרה. זו לא התחלה של בדיחה, אלא רשימת המשתתפים בהילולה של התנא רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול, אחד מעשרת הרוגי מלכות, שתתקיים השבוע בציון קברו, בכפר הדרוזי סאג'ור הסמוך לכרמיאל. הפרסומת להילולה הופיעה ב"מעייני הישועה", כנראה בגלל שרק קוראי "מעייני הישועה" יפנו מזמנם כדי לכבד את זכרו של רבי ישמעאל בן אלישע, ולשמוע נאומים של סילבן שלום, הרב שמואל שטרית וג'אבר חומוד. אולי זו בעצם כן התחלה של בדיחה.

אל ישיב אותו

האם גם "מעייני הישועה" מצויים בעיצומו של תהליך התחזקות, או שגם כאן עברה חרב הקיצוצים? חדי העין הבחינו שמדורו הקבוע של אלישיב רייכנר, שתיבל את העלון החרד"לי בא-ביסאלע פוליטיקה ונייעס, נעדר מזה כמה שבועות, ואת מקומו תפס מדור ממומן של מכון המקדש. חבל.

המלחמה על הבית

הרשקוביץ או אורלב? עבור עורכי "מצב הרוח", זה כמו לשאול את מי אתם יותר אוהבים - את אבא או את אימא. ציפיתי שהעלון המפד"לניקי יתעלם מהסכסוך המר שפקד את צמרת "הבית היהודי", יעדיף לקרוע את מכתב הרשקוביץ ולהשכיח את ועידת אורלב, ובמקום כל זאת לדווח על התפתחויות חדשות ברשת אמי"ת או משהו כזה. הופתעתי לגלות ש"מצב הרוח" בחרו להתמודד באומץ עם המשבר המשפחתי, ופרסו את הפרשה כולה מבלי להחסיר אף פרט, וכמעט מבלי לבחור צד.

אני כותב 'כמעט', משום שכולנו בני אדם, וקשה לשמור על עמימות. זהות הפייבוריט התפלקה מפיו של ידידנו עמיעד טאוב, שלא התאפק וכתב כי "כפי שלא ניתן לתת לאינסטלטור לתקן באג במחשב, כך לא ניתן להביא 'כוכבים' חסרי ניסיון למגרש הפוליטי ולצפות שייפתרו כל בעיותינו. לאורך כל השנים כשלו כל הניסיונות לשיבוץ רבנים ואישים בעלי תדמית 'נקיית כפיים' ברשימות הסרוגות. על מנת להצליח במערכה הציבורית יש צורך באנשים שמוכנים לטבול את ידם ברפש[...]דברים שנעשים רק 'לשמה', ניתן למצוא בבתי המדרש". אמנם בהמשך כלל טאוב את השר הרשקוביץ בין 'טובי הפרלמנטרים בכנסת', אך את הנאמר אין להשיב.

(גניבת) דעת רבנו

בפינה "דעת רבנו" שב"גילוי דעת" מתרפק הרב חיים שטיינר, ר"מ בישיבת מרכז הרב, על זכרונות מימי הרב צבי יהודה העליזים. המדור עצמו די נחמד, יש לציין, אך היה זה רק עניין של זמן עד שגם עליו ישתלטו המפרסמים. בעבר נהג הרב שטיינר לצטט מדי שבוע מתוך "משמיע ישועה", והשבת ציטט מתוך "מאורות הרצי"ה" - שני ספרים העוסקים ברב צבי יהודה, ושניהם קשורים קשר הדוק לפרסומי ישראל, המו"ל של "גילוי דעת", שמבין שאפשר לעשות כסף לא רק מפרסומות צבעוניות וצעקניות, אלא גם מטפטופים קטנים במדור תמים בעלון.

שטו"ת השבוע: אל המעיין

אם אתם מחפשים מקום נחמד לטייל עם האישה, טיול מים קטן ונחמד, אל תבזבזו זמן: העמיסו את התיקים וצאו. צאו מהר, שכשכו רגל במים, שחו קצת וחִזרו. השבת נשאל הרב אבינר ב"עולם קטן": "האם אשתי ואני יכולים בטיול להיכנס ביחד למעיין כשאנו לבושים"? בשם הרב אבינר הופיעה התשובה: "כן, בתנאי" - וכאן נקטעה התשובה והסתיים העמוד, וזכינו לקרוא את ההיתר ("כן") אבל לא את ההגבלה ("בתנאי..."). התנאי כנראה יופיע בשבוע הבא, אז בינתיים - נצלו את השבוע הזה כדי לטייל, תראו קצת נוף, כנסו למעיין, צלמו תמונה למזכרת. שבוע טוב.

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il