למקרה ותרימו גבה בתימהון למקרא הכותרת, שלא בדיוק מתאימה לאתר עם תוכן דתי-לאומי כמו כיפה, אסביר לכם מיד, שזוהי הכותרת וזהו גם המסר שקלטו חיילים בצבא הגנה לישראל, בהרצאה שנתן בפניהם פרופ' אבי זעירא ממכון שיטים, במסגרת הכשרה חינוכית באחד הקורסים הצבאיים. כשאחת המשתתפות בקורס ניסתה להתווכח עם הטיעון , שנשמע מאד בוטח בפי המרצה, סתם האחרון את פיה ולא נתן לה להשמיע דעתה בקבוצה.

משתתפת אחרת העירה שאכן, הדתיים- הלאומיים הם חפיפניקים. הפרופ' הנכבד רשם זאת בגדול על הלוח, ובכך סתם את הדיון , מבלי להזכיר את הרב קוק, המכינות הקדם-צבאיות, ישיבות ההסדר ועוד כיוצא בזה. עכשיו אני מתחילה להבין תופעה שלא הבנתי עד היום.

ביום ראשון שלפני חג השבועות, ארגן ערוץ הדברות כנס רב משתתפות באצטדיון נוקיה באזור תל-אביב. מחיר הכרטיס הזול במיוחד, כלל הסעות הלוך וחזור מסובסדות מכל אתר בארץ, שי לבאות הכנס שכלל ספר מרתק ודיסקים של זמרות כמו חדווה לוי. ערב שלם של הרצאות מפי טובי הרבנים והרבניות של הצבור החרדי מכל הזרמים. כשתים עשר אלף משתתפות לקחו חלק באירוע. צעירות רבות בכנס ההתעוררות הן מרקע חילוני, בעבר שרתו בצה"ל, לצד נשים מרקע חרדי.

בזמן האחרון תופעת החזרה בתשובה תופסת תאוצה. אנשים צמאים ליהדות ולמסורת, ומשפחות רבות מוצאות את עצמן במשבר זוגיות כשאחד מבני הזוג מהרהר בתשובה ומבטא כמיהה לשמירת מסורת, והחצי השני מדדה אחריו. גברים ממוצא ספרדי שהיו רחוקים מיהדות וכל מה שעניין אותם בעבר התבטא בחיי ריקנות ועשיית כסף מגלים עניין בתוכן של חיים יהודי. אך דא קא, שהאישה לא תמיד מסכימה עם המהלך לשינוי וגם הילדים כבר במסגרות חילוניות ולך תחליף להם מסגרת.

מה גורם לאנשים לחזור בתשובה דווקא במסגרות כמו ערכים והדברות? אולי הרצאות בסגנון של פרופ' אבי זעירא ששמעו בצבא. שטיפת מוח שמקבל חייל חילוני בצבא, אחרי שעקרו מילדותו כל סממן של מסורת וסממן של תורה, מביאות אותו למסקנה, שאם הוא ירצה פעם לחזור בתשובה- הכתובת תהיה- הצבור החרדי. הרי -ציונות ויהדות לא הולכים ביחד- אם כך- כשארצה להיות יהודי אמיתי- אנטוש את הציונות ואהיה דתי-חרדי, אומר לעצמו החייל בצבא הגנה לישראל.

מתנחלים? מוקצים מחמת מיאוס

מכיוון שהתקשורת, המשלבת זרועות תמנון עם הצבא עושה קבוע דה-לגיטימציה לצבור שכן מייצג בימינו את הציונות במיטבה- קרי - המתנחלים, מרשים לעצמם חיילים בצבא להתנהג בטמטום לב, לעקור ישובים, מאחזים בכוח הזרוע, ולהגיע ליצהר בארבע לפנות בוקר כמו רוחות רפאים מספריו של טולקין. כי ממה נפשך-הרי אין קשר בין ציונות ליהדות. יש חרדים דתיים- הם בבני ברק ומאה שערים. יש מתנחלים- הם קיצוניים, ימניים, משוגעים-מוקצה מחמת מיאוס.

מי הם הציונים האמיתיים? פרופ' אבי זעירא וחבריו שרוצים להמציא יהדות חדשה משלהם ובינתיים מעוניינים לעקור מלבם של חיילים את החיבור בין ציונות לתורה. לאחרונה סיפר לי חייל ששרת ביחידה נבחרת באזור חברון, שמעולם לא ידע מי קבור במערת המכפלה למרות שיצא ובא שם מדי יום ביומו וגם את הפסוק שמע ישראל לא הכיר.

חיילי צבא הגנה לישראל שהם בורים ועמי הארצות, כשהם עוזבים את הצבא שעיקר אותם ועקר אותם והוציא מתוכם כל סממן של יהדות וציונות ולחלוחית של קודש - כשהם עוזבים את הצבא לטובת טרקים במזרח הרחוק , ובוחרים לחזור בתשובה - כי הבור ריק אין בו מים - ילכו מיד כמו ילדים טובים למקום של היהדות - סמינר של ערכים וערוץ הדברות.

אשריך פרופ' אבי זעירא שאתה משיב את לבם של חיילינו בתשובה לאביהם שבשמים, בשלב יותר מאוחר בחייהם. מעניין, אם כולם בסוף יהיו חרדים, בפני מי תעביר את הרצאותיך בצבא? נקודה למחשבה.