אל תקרא לי שחור

יום ירושלים מאחורינו: המאמרים נשכחו, הפרוייקטים המיוחדים אוחסנו במגירה עד לשנה הבאה, ותרועת הפסטיבלים נאלמה. עכשיו, מסתבר, אפשר לפנות קצת מקום לנושאים אחרים. "מעייני הישועה" ו"עולם קטן" - שני צדיקים בסדום - פרסמו השבת כתבות העוסקות ביהודי אתיופיה. ב"מעייני הישועה" הופיעו שלושה מאמרים לציון 20 שנה למבצע שלמה, שבו עלו ארצה בחשאי למעלה מ-14,000 יהודי אתיופיה; ב"עולם קטן" הופיע מאמרה של זהבה פקדו, שכתבה על טקס הזיכרון הממלכתי ליהודי סודאן שנספו בדרכם לארץ. לא קל לצאת מארבע האמות ולכתוב על נושאים יוצאי דופן, והמדור מצדיע לעלונים שהוכיחו שלא יקרה כלום אם פה ושם תופיע כתבה על אתיופים, מבלי לקדם איזה עסק על הדרך.

הרבנים באים

חג השבועות הממשמש ובא מביא איתו טרנד חדש בעלוני השבת, שגם הוא, מסתבר לקוח מן העיתונות הכללית: כמו שב'ידיעות' וב'מעריב' מתפרסמים בראש השנה ראיונות (די דומים) עם ראש הממשלה או נשיא המדינה, השנה, לרגל חג מתן תורה, פרסמו העלונים ראיונות (די דומים) עם רבנים ידועים במגזר. ב"עולם קטן" הופיע ראיון "נדיר" עם הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות. המראיין, ארנון סגל, לא נרתע מלשלב שאלות אקטואליות ונוקבות, מה שלא כל כך מובן מאליו. ב"בראש יהודי" הופיע ראיון "נדיר" אף יותר, הפעם עם הרב יהושע צוקרמן מישיבת הר המור. קחו את רשימת הנושאים שנידונו בראיון, צרפו לכך את העובדה שבתחתית העמוד היו הערות שוליים עם מראי מקומות, והרי לפניכם ראיון לא קריא בעליל. ראיון נוסף הופיע ב"מעייני הישועה", שם בחר נריה רוזנברג לראיין את הרב אלישע וישליצקי - דמות מעניינת לכל הדעות, דבר שלא כל כך בא לידי ביטוי בראיון, שהיה בנאלי ולא התרומם אל מעבר לשאלות הרגילות והשחוקות. והרי לפניכם: פוטנציאל שהוחמץ, כמו שרק עלוני השבת יודעים להחמיץ אותו.

אישי ישראל

תאונת הדרכים שבה קיפח את חייו הרב אורי דסברג ז"ל, הותירה את חותמה השבת על עלון הבית של דסברג, "שבת בשבתו". הרב דסברג היה כותב קבוע בעלון במשך שנים רבות, ותקופה מסוימת אף היה עורך העלון. בעמוד האחורי הקדיש הרב רוזן את פינתו לרב דסברג, סיפר על אישיותו ועל עבודתו המסורה במכון צומת ובמערכת תחומין, וסיים: "הוכינו מכה רבתי עם אובדנה של אישיות כה מרכזית ורבת פעלים. אישית, איבדתי חבר ורע מאתגר השותף לדרך ולמפעל חיים". הרב דסברג כתב מראש את פינתו "אישי ישראל", והיא תמשיך להופיע בעלון בצירוף תמונתו והתואר "זצ"ל".

שטו"ת השבוע: מדינת משטרה

מזמן לא זיכו אותנו עורכי העלונים בשאלה עסיסית ומבדחת. השבת התלונן שואל אחד בפני הרב אבינר כי "פתאום למשטרה שלנו יש מדים הדומים למשטרה האמריקנית. עד מתי נמשיך לחקות את אמריקה?". הרב אבינר לא איבד את העשתונות, והשיב: "לא לעסוק בדברים פעוטי ערך אלא להרבות אורה באומה".

ואחד לשנה הבאה

עם סיום כתיבתו של הטור הזה, ניגשתי כהרגלי לשמור אותו בתיקייה במחשב שבה אני שומר את כל הטורים שכתבתי. הענקתי לקובץ את השם 'נשא', כשמה של פרשת השבוע, אך המחשב טען שכבר קיים קובץ בשם הזה בתיקיית המעלעל - מה שאומר שלפני שנה בדיוק, בפרשת נשא, כתב עבדכם הנאמן את המעלעל בפעם הראשונה. חלפה לה שנה שלמה של עיון מדוקדק בעלוני השבת, וקריאה חוזרת בטורי השנה החולפת מראים שגם עלוני השבת וגם מבקרם עברו כברת דרך ארוכה - ועדיין, המלאכה עוד רבה. לחיי השנה שתבוא.

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il