שעושה את כולם חברים

בזמן שאתם, קוראים יקרים, תזיעו בריקודגלים, עורכי העלונים יהיו עסוקים בניפוי שגיאות כתיב מהגיליון הבא. ככה זה כשהדד-ליין נופל על החג הלא-רשמי של הדוסים, שנחגג בהרחבה בעלוני השבת, ובשלל גוונים וזוויות. ב"השבת" של צהר פצחו, כהרגלם, בפלפול רבני על מקומה של ירושלים בתודעה הישראלית, וכמו בערוץ 2, גם כאן הפרומו נראה יותר טוב מהתוכנית עצמה, שכן היה מעט מאוד קשר בין המשפטים הקצרים שבהם הסביר העורך, איתמר מור, על נושא הגיליון לבין המאמרים עצמם. ב"עולם קטן" הופיע פרויקט שציין גם את שחרור רמת הגולן ויהודה ושומרון, ועל כך מגיע ל"עולם קטן" את פרס המקוריות. ב"מצב הרוח", כהרגלם, ציינו את המאורע בתמונת סטילס שצילם חגי הוברמן במצלמתו הפרטית. ב"גילוי דעת" ראיינו את אלידע בר שאול, ראיון שהזכיר לנו מדורו העתיק ב"מעייני הישועה", שהיה אחת מן הפינות והפנינות הנדירות בעלוני השבת.

ב"באהבה ובאמונה" חגגו עם סיפורי הרב צבי יהודה ליום ירושלים, שאת חלקם ניתן היה לקרוא גם ב"גילוי דעת" ואפילו ב"השבת" של צהר, שם הבינו שפעם בשנה אפשר לתת גם למרכזניקיות במה. גם עלון השמאל הדתי "שבת שלום" התייחס ליום ירושלים: העורך פנחס לייזר פרסם מאמר המתלבט (באופן מפתיע) בין שמותיו השונים של היום: כיבוש ירושלים או שחרור ירושלים?

הערת שוליים

עלוני השבת הפנימו את שם סרטו החדש של יוסף סידר, והתייחסו לזכייתו בפרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן כאל הערת שוליים. המאורע חסר התקדים - במאי דתי, בוגר ישיבה תיכונית, שזוכה בפרס בפסטיבל בינלאומי - לא הותיר רושם על עורכי העלונים, אפילו לא "עולם קטן", שלא בדיוק מדיר את כותביו מן הנושאים הבוערים. אפשר להבין למה "מצב הרוח" התעלמו מן הסרט - כנראה היוצרים לא היו מצביעי מפד"ל; "מעייני הישועה" לא כתבו על הסרט כי הוא לא משווק דרך "דברי שיר"; "צפונה ונגבה" לא כתבו על הסרט כי הוא לא מצולם בנגב או בגליל. אבל מה עם שאר העלונים? עד שיש סרט שזוכה לכבוד בכל העולם, ועוסק בנושא הכי דתי שיש - התלמוד - אי אפשר קצת לפרגן?!

עלוני הקונגרס

נושא שזכה ליותר התייחסות היה נאומו של ראש הממשלה נתניהו (הייתי קורא לו ביבי, אבל הרב אבינר פסק ב"עולם קטן" שאסור) בפני חברי הקונגרס האמריקני. ב"עולם קטן" כתב מרדכי יוגב נאום אלטרנטיבי (ללא חידושים מרעישים); ב"יש"ע שלנו" עטו על הנאום כמוצאי שלל רב, ופרסמו מאמר שככל הנראה היה מוכן עוד לפני הנאום. שאר העלונים בחרו שלא להתייחס לנאום, והסתפקו במאמרים הקבועים נגד מדיניות הממשלה.

זהירות, זה משקר

בעוד כחודש זה קורה: אירועי יום השנה הראשון לפטירתו של הרב מרדכי אליהו, שמבשרים על מתקפת כתבות, פרויקטים, קומיקסים ואייטמים-של-רז-קיל בכל עלון שמכבד את עצמו ואת מפרסמיו. בינתיים, הצטרפו בחצרו של הרב לטרנד הסגולות המשגשג, ומשווקים כעת מוצר חדש: יין סגולות. ב"גילוי דעת" ניתן היה להבחין השבת בפרסומת המבטיחה לתורמים למוסדות "דרכי הוראה" של הרב אליהו שי צנוע: "בקבוק יין שבירך עליו הרב - לסגולה ולהצלחה". המוצר החדש - שלקוח מחצרו של הרב קנייבסקי ומ"יין הישועות" שלו - מובטח לכל מי שיתרום 180 ש"ח. אם אתם יותר טיפוס של מיץ ענבים, תוכלו לתרום 100 שקלים ולקבל במתנה ספרים של הרב אליהו. לא לשכוח בורא פרי הגפן.

500

תמה הספירה לאחור: "מעייני הישועה" חגגו השבת את גיליון ה-500, ולכבוד המאורע יצא העלון בפורמט קטן, שהזכיר קטלוג ספרים של "פלדהיים". בתפריט: כתבה מעניינת על גלגוליו של העלון (לאן נעלמו הימים הטובים שבהם הופיעו, זה לצד זה, הרב אבינר, הרב אריאל והרב אליהו?), וכתבה פחות מעניינת על תנועת "מעייני הישועה" ופועלה, כתבה שבעיקר הזכירה לכולנו שהעלון הנחמד - שבסך הכל יש בו כתבות נחמדות, פרובוקציות לעת מצוא וטור נחמד של אלישיב רייכנר - הוא בסופו של דבר עלון של תנועה שבאה לקדם רעיון, ולא סתם לספק לנו שו"ת סלולרי משעשע והמלצות לדיסקים של דתיים. בהצלחה ב-500 הבאות, ועצה טובה מסחבק: חִזרו לפורמט הרגיל של העלון. העיצוב החדש לא מחמיא, וגורם לכל העסק להיראות כמו חוברת מבצעים מבני ברק.

בן פורת

עלון אחר שחגג יום הולדת לאחרונה הוא "מעט מן האור". בשבת שעברה פורסם גיליון ה-600 של העלון הוותיק, שהחליט לעטות מסכה של כבדות ולפסוח על המועד החגיגי, לטובת גיליון השבת, שציין את זכייתו של העורך הוותיק, חנן פורת, בפרס מוסקוביץ לציונות. לרגל המאורע נפרסו הנימוקים לזכייה בכפולת עמודים אחת, ועוד כפולה הוקדשה לברכות לפורת לרגל קבלת הפרס. עוד עמודים, כפי שאתם יודעים, פירושם עוד פרסומות. מצטרף לברכות.