לכבוד עיריית תל אביב

שלום רב

השבוע, כשקראתי על יוזמת ל"ג בעומר החדשה שלכם, לא ידעתי אם לצחוק או לבכות. על פי הפרסומים בעיתונים, הרשות לפיתוח כלכלי של העירייה, הציעה השנה לתושבי תל אביב רכישה של "חבילת ל"ג בעומר" שתחסוך מהם את כל ההכנות למדורות.

מהפרסום למדתי שהחבילה שהצעתם להורים תמורת 2500 שקלים, כללה לא רק מתחם לקיום המדורה, ואספקת עצים, מחצלות, פיתות, תפוחי אדמה ומרשמלו, אלא גם הקצאת מדריך שיהיה אחראי על הפעלת הילדים ואיש עזר שיתפעל את המדורה לכל אורך הערב, עד כיבויה.

בהתחלה השתעשעתי מהרעיון הבורגני שנועד להעניק שקט וביטחון להורים העירוניים של תל אביב, אבל אחרי החיוכים הגיעו גם מחשבות נוגות על אובדן הילדות של ילדי גוש דן. כל מי שהיה ילד זוכר היטב את חוויית איסוף העצים, (שהפכו עם השנים ל"קרשים"), לקראת המדורה. חוויית ל"ג בעומר לא מוצתה מעולם רק במדורה הבוערת למספר שעות בליל החג. היא התחילה תמיד שבועות ארוכים קודם לכן, בשיטוט החברתי המשותף בפאתי הערים, בחיפוש אחר כל חתיכת עץ, איסופה ושימורה. ככל שהאיסוף היה ממושך וסיזיפי יותר, כך גדלה ההנאה מאש המדורה. "לפום צערא אגרא". חבילת האינסטנט שלכם שנועדה לחסוך את כל ההכנות לל"ג, תייצר מדורה בטעם של מזון מהיר כי לקנות מדורת ל"ג בעומר זה כמו לאכול סעודת שבת מכוסות של 'מנה חמה'.

לצערנו, כבר התרגלנו לכך שחלק גדול ממשחקי הילדות שלנו נעלמו מהנוף העירוני בגלל המחשב והאינטרנט. בערים הגדולות כבר קשה למצוא ילדים שמשחקים מחבואים ותופסת ברחובות. משחקי הרחוב הודחו על ידי משחקי המסך הקטן וההווי החברתי עבר מהמגרש השכונתי לפייסבוק. אחד הדברים היחידים שהצליחו לנתק קצת את ילדי האינטרנט מהמחשב, לפחות למספר ימים, היה איסוף הקרשים לל"ג בעומר, ועכשיו אתם מבקשים לחסל גם את זה.

אחרי שסוכות הנצח חיסלו את בניית הסוכות, והתחפושות הקנויות לפורים הכחידו את תופעת האמהות שתופרות תחפושות לילדיהם, חבילת ל"ג בעומר שלכם מבקשת לבשר לנו גם על סופן של המדורות הטבעיות, ואותי זה מעציב.

מה יהיה השלב הבא? השכרת גנבים שיגנבו בשביל הילדים את האפיקומן בפסח?

חותם בגעגוע
אלישיב רייכנר

המכתב המלא יפורסם מחר ביומן של 'מקור ראשון'