דרמה משפטית. שנה לאחר שפסלו את חוק המסתננים פסלו הערב (ב') שופטי בג"צ סעיפים בחוק החדש. ברוב של שישה שופטים הוחלט כי מתקן חולות יפורק בתוך 90 ימים וכן קבעו כי הסעיף המאפשר החזקת מסתננים במשמורת למשך שנה תבוטל. נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס וכן השופטים ניל הנדל ויצחק עמית התנגדו לביטול, כשמולם תמכו בביטול מרים נאור, עדנה ארבל, סלים ג'ובראן, אסתר חיות, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן.

חברי כנסת ושרים של הבית היהודי הגיבו בחריפות למהלך וכינו אותו יום שחור לשלטון החוק בישראל. השר נפתלי בנט אמר כי " הניתוק של ההחלטה מהמציאות בשטח הוא הפקרת חייהם של תושבי דרום תל אביב. בימים של מצוקה בטחונית וכלכלית, בגצ שיגר הזמנה פתוחה לעשרות אלפי מסתננים לבוא לישראל, כל המסתנן זוכה.עלינו לכבד את שלטון החוק, אולם בג"צ מגלה עודף אקטיביזם ולמעשה נוטל סמכויות מהממשלה, שנושאת באחריות עליונה לבטחון וטובת ישראל".

יו"ר ועדת חוץ וביטחון זאב אלקין הגיב אף הוא לדברים ואמר ״בהחלטה השערורייתית היום, בגץ העדיף את טובתם של מסתננים לא חוקיים על פני בטחונם של מאות אלפי אזרחים שומרי חוק בישראל. מערכת המשפט אינה יכולה להחליף את הכנסת ואת הממשלה כדי להגן על מפרי חוק ולפגוע באופי היהודי של מדינת ישראל ובבטחון תושביה. הגיע הזמן שהכנסת תזכיר שהריבון במדינת ישראל זה העם ששלח את נציגיו לכנסת כדי לקבוע מדיניות שתעצב את החיים של כולנו. אין מנוס אלא לקבוע פעם אחת ולתמיד בחוק יסוד:החקיקה את כללי המשחק בין הכנסת לבית המשפט העליון, ולאפשר לכנסת, כפי שקיים בהרבה מדינות מערביות, לגבור בחקיקה ברוב מיוחד על פסילת חוק על ידי בית משפט".

השר אורי אריאל תקף בחריפות את פסק בג"ץ: "השופטים שברו היום שיא חדש בהפניית עורף למדינת ישראל. קשה להאמין שבג"ץ במו ידיו פוגע ביכולתה של ישראל להגן על עצמה מתופעת ההסתננות. איזה ערך יש לגדר הגבול כאשר כל מסתנן יודע שבג"ץ כובל את ידי המדינה והיא לא תוכל לעשות כלום? זהו יום שחור לשלטון החוק בישראל"

יו"ר סיעת הבית היהודי ויו"ר השדולה להחזרת המסתננים לארצם, ח"כ איילת שקד: "היום חרב עולמם של מאות אלפי אזרחים במדינת ישראל. בג"ץ קרא לכל תושבי אפריקה להגיע לישראל. הוא פגע בביטחון המדינה ובביטחון תושבי דרום תל אביב ורמס את הרשות המחוקקת. הגיע הזמן לשינוי שיטת בחירת השופטים ולעבור משיבוט שופטי עליון ושיטת 'חבר מביא חבר' לאיזון בין אקטיביזם לשמרנות. הכנסת היא הריבון במדינת ישראל ובכוונתי לפעול להגשת הצעת חוק דומה והוספת פסקת התגברות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו".