הולדת תינוק היא מאורע משמח המלווה בהחלטות משמעותיות רבות. ההתלבטות בנוגע לבחירת שם עבור התינוק החדש איננה התלבטות קלה, ולרוב מעורבת בשיקולים רבים. אך מעבר ללחצים הרגלים מצד הסבא/סבתא, ולחיפוש של ההורים המאושרים אחר שם יפה/ מיוחד/ קליט, חשוב לזכור לבדוק שהשם החדש יהיה גם "טוב" מבחינה יהודית.

התשובה לשאלה "מהו שם טוב?" לא תמיד פשוטה. הורים רבים מוצאים עצמם מתייעצים עם רב לפני נתינת השם לתינוק, כדי לקבל אישור לבחירתם, מתוך החשש שבדיעבד יהיה זה שם המוגדר רע, או שם שלא יתאים לילד.

מסורת אבותינו: לשמות יש משמעות

"היה לי חשוב להתייעץ עם רב כי לשם יש משמעות. זה משהו מעבר למה שההורה מרגיש", אומרת יעל, אמא לחמישה ילדים, שהתייעצה עם רב בנוגע לכל אחד משמות ילדיה. "אני מאמינה שיש משהו בשם שקובע את הגורל של האדם. אני לא חושבת שאני יכולה להחליט על כך מבלי לשאול" היא מספרת. בכל פעם לאחר שילדה הגיעה יעל לרב עם רשימת שמות, עליהם נתן הרב את חוות דעתו. "הייתה פעם אחת שמאוד רציתי שם מסויים, אך הרב אמר שלא כדאי לקרוא כך לילד. לא התעצבתי והייתי מאוד שלמה עם זה. אם הרב אמר לא- אז לא. אני מאוד מאמינה שלרב יש ראייה יותר רחבה בעניין הזה".

הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, מקבל פניות רבות מהורים בנושא בחירת שם לילדיהם. "מכל פסוק בתורה שעוסק בקריאת שמות לומדים כמה השמות חשובים" אומר הרב אליהו. "מסיפורי שמות האבות, שינוי שמו של אברהם, שמות השבטים ואף קודם לכן. מסורת אבותינו היא שלשמות יש משמעות" מסביר הרב אליהו, לדבריו לשמו של אדם יש בהחלט יכולת השפעה על מהלך החיים, ופעמים רבות שינוי שם במקרה של מחלה או מצוקה, מביא גם לשינוי במזל.

הגורל תלוי בחינוך ולא בשם

מי שחולק על המנהג להתייעץ עם רב לפני בחירת שם הוא הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת כוהנים. לדבריו מבחינה הלכתית- כל השמות טובים. "לא חייבים להתייעץ עם רב. כל הדורות לא התייעצו- זה דבר חדש. לא צריך לחשוב שבזה תלוי גורלו של הילד. הגורל שלו תלוי בחינוך שקיבל ובבחירה החופשית שלו. תשאלי את סבא וסבתא שלך האם שאלו? הם לא שאלו אף אחד, ודור ההורים דווקא יצא בסדר".

הרב אבינר מוסיף עוד כי שינוי שם במקרה של צרה, נעשה כחלק מתהליך בו עושה האדם תשובה ענקית, עד כדי כך שהופך להיות אדם אחר. הפגישה עם השם החדש נועדה להזכיר לאדם את התשובה והשינוי שעשה.

והילד לא צריך לסבול בגלל החדשנות של ההורים

לאלו שעדיין חשים צורך בעזרה בבחירת השם מדגיש הרב אליהו כי חשוב לקרוא בשמו של אדם חיובי. מתוך כך אין לקרוא בשמות לילי, נמרוד ועמרי. ומומלץ לא לקרוא בשמות שיש בהם צירוף האותיות י-ה, או א-ל שלא מופיע בתנ"ך, כדי לא לקרוא בטעות בשמו של מלאך מזיק. הרב מוסיף עוד כי "בכל שם שיש בו את הצירוף "לי" (כמו השם ליהיא) זה שם שאיננו מומלץ, כיוון שהאדם לא אמור להיות מופנה כלפי עצמו. זה לא אומר שאם יש למישהו שם כזה אומרים לו להחליף את השם, אבל מלכתחילה זה לא מומלץ כי אנחנו פועלים בכיוון שהוא לא סגור".

הרב נותן רשימה נוספת של כללים שתעזור להורים בבחירת שם "חשוב לבחור את השם לא מתוך מחלוקת, להסתכל על הילד לראות אם השם "נדבק", לא לקרוא על שם אדם שחייו היו קשים, או לתת לבן שם של בת ולהפך". הרב מוסיף כי חשוב לחשוב גם על עתידו של הילד כשבוחרים שם, "אל תתנו לילד שם מוזר, כי הוא יצטרך ללכת עם השם הזה בחיים. גם אם אתם רוצים להיות סופר חדשנים תדעו שזה עלול לפגוע בו והילד לא צריך לסבול בגלל החדשנות שלכם".