החגים בעיצומם האוויר מלא בריחות תבשיל, בכל מקום מורגשת התכונה לקראת החג המתקרב. בזמן שאתם עסוקים במחשבות על בגדים ומתכונים חדשים, ושאלות קיומיות כמו אצל מי נתארח ואת מי נארח. יש אנשים שעסוקים במחשבות אחרות וכדאי שתדעו על כך.

אתם מוכנים לעשות הכל עבור הילדים שלכם. אתם קונים להם בגדים חדשים, מבשלים את האוכל שהם אוהבים, דואגים שהם יהיו שותפים לאווירת החג ולמכתבי הברכה הרבים. כך גם בחג עצמו, האווירה הטובה ממשיכה אל תוך התפילה, אתם שמחים ונינוחים, בחרתם לכם מתוך אינספור אפשרויות את הלו"ז שלכם: תפילה, שיעורים, ועוד בזמן שהילד שלכם יבלה את כל אותן השעות בחוץ עם החברים שלו.

הרשו לי לשאול אתכם, האם אתם יודעים בוודאות באיזו מסגרת הילד שלכם ישהה בכל אותן השעות הארוכות שבה אתם מתכננים להתפלל? לרוב במסגרת הקהילתית ניתן מענה קצר ביותר לילדים במסגרת תפילה מיוחדת. אך מה קורה עם הילד לפני ואחרי הפעילות? היכן הוא מבלה, את מי הוא פוגש?

אין מה להתבייש בכך שעדיין לא הכנתם תשובה, כולנו מנסים לתמרן בין התפקיד ההורי, לבין הרצון להיות בבית הכנסת כמה שיותר, מקסימום נדחף כמה שקיות חטיפים לילד והוא ישחק עם החברים בכיף בחצר בית הכנסת. אבל ההנחה הזו שגויה מאד, אסור להיות שאננים.

בית הכנסת נתפס כמקום מוכר ומוגן. רבים מהבאים בשעריו מוכרים לילדינו ורבים מהם נראים בדיוק כמו אבא ואמא. בזמן שההורים רגועים שילדיהם נמצאים במקום קרוב, מוכר ובטוח. כאן בדיוק טמונה הסכנה!

המקום המוכר והקרוב פעמים רבות הוא המסוכן ביותר. במצבים אלו תחושת הזהירות והחשדנות הטבעית מוקטנת שהרי אנחנו 'בבית' בתוך המרחב הקהילתי. אך האם אנו אכן יכולים להרשות לעצמנו להתנתק ולצלול לתוך אווירת בית הכנסת? לצערנו, המציאות הוכיחה אחרת, ודווקא בזמן שאנו חושבים שילדנו בסביבה מוכרת ובטוחה הם עלולים להיתקל בסכנות ובפגיעות.

למעשה רוב הסכנות עלולות להיות בסביבה הקרובה. סכנות מסוגים שונים: בריכת מים שנשארה מלאה ופתוחה, רכב שניתן להיכנס אליו ולהינעל בתוכו. אך חמור מכך בצד הסכנות הפיסיות, קיימת הסכנה לפגיעות מיניות. הפוגעים ברוב המקרים אינם מעוררים את חשדו של הנפגע כי הם מוכרים לו או לפחות נראים כמו אנשי סביבתו הקרובה, כמו ההורים, השכנים ובני המשפחה. לפעמים הם אפילו באמת השכנים או המשפחה. בכל שנה בתקופת החגים, המרכזים לפגיעות מיניות מקבלים עשרות פניות חדשות של הורים, שלא האמינו שזה קורה להם, בתוך הקהילה המקסימה שלהם.

הרצון המובן להתפנות להכנות לחג ואירועי החג עצמו, אסור לו שיפגע באחריות ההורית. חובה עלינו כהורים להיערך ולהתכונן לחג גם בתחום זה. בכל רגע לפני החג ובחג עצמו חייב להיות מבוגר שיודע היכן הילד ומה הוא עושה. אף הורה לא היה רוצה לדעת שבזמן שהוא היה שקוע בהתעלות בתפילה מישהו ניצל לרעה את העובדה שהילד שלו התמים מסתובב חופשי עם חבריו בחצר בית הכנסת.

איך נזהרים? אתם חייבים לדעת בכל רגע נתון איפה נמצא הילד שלכם, כדאי להדריך אותו מראש, כדאי אפילו לעשות תורנות ספונטנית בין מספר הורים שלשמירה במתחם בית הכנסת, ויש אפילו שישקיעו בבייביסיטר בתשלום. וודאי קיימים פתרונות יצירתיים נוספים. ראוי שתחום זה יזכה למלוא תשומת הלב ההורית והקהילתית כל השנה, ובעונת החגים במיוחד.

שנה טובה ובטוחה

הכותבת היא מנהלת מכון באר-אמונה ופסיכולוגית המעבירה שיעורים והרצאות בנושאי טיפול תוך שילוב התחום התורני והטיפולי