שעות התפילה הארוכות והמייגעות ביום כיפור כמעט ולא מותירות לנו זמן פנוי, אבל למי שבכל זאת רוצה לנוח מעט ולקבל זווית קצת אחרת ליום הזה הכנו כמה רעיונות לספרים מומלצים לשם כך.

אלחנן ניר, 'מי שנפלה עליו מפולת'

ז'אנר השירה הדתית צובר תאוצה בשנים האחרונות, קבוצות כתיבה יוצרת וערבי הקראת שירים וניגונים עולים ופורחים ואיתם ספרי השירה שצוברים קהל קוראים נאמן.

אחד ממובילי הז'אנר וללא ספק המרתקים שבהם הוא אלחנן ניר, שספר שיריו השלישי יצא לאור לאחרונה. לטעמי זהו ספרו הכנה והמרגש מכולם שמציג עולם פנימי עשיר המושפע מחוויותיו כרב צעיר, איש משפחה, הורה, בפרט לאור יתמותו בגיל צעיר מאמו.

השירים מציגים עימותים עם הקב"ה, סיטואציות אינטימיות מחיי היום יום, וחוויות של תפילה, ילדים והתמודדות עם עולם הרוח והמעשה.

הספר יכול להיקרא כספר תפילה בפני עצמו, ולגעת במקום פנימי עמוק של רגש ופניה בלתי אמצעית לבורא עולם, לפני או בזמן התפילה.

הרב חיים סבתו, 'בשפריר חביון'

אף על פי שנראה היה כי כתיבתו של הרב על ימי ילדותו בשכונת בית מזמיל הלא היא קרית יובל של היום, נערותו בשכונת בית וגן הסמוכה, והשירות במלחמת יום כיפור בו איבד רבים מחבריו כבר מוצתה עד תום בספריו הקודמים, מגיע ספרו החדש ומוכיח שהסיפור טרם סופר.

גם כאן לוקח אותנו הרב אל מחוזות ילדותו, בשכונת בית מזמיל בה גרו יחדיו עולים ממדינות המזרח עם עולי מדינות אירופה החבולים מאימת השואה. בספר הזה מושמע קולם של יהודי מדינות צפון אפריקה אשר סבלו מנחת זרועם של שכניהם המוסלמים, ונאבקו כדי לממש את חזון הציונות ולעלות לארץ. הספר משלב פרטים אוטוביוגרפיים ופרטים בדויים במקביל לכדי עלילה מרתקת ובעלת עושר לשוני רב, אשר יש מי שמעז להשוותו לזה של עגנון. גם כאן נזרעים כבר בתחילתו רמזים למה שעתיד לקרות, ודמויות שאנחנו מתוודעים להם בתחילת הסיפור רק כדי להיווכח שבימי המלחמה חלקם נהרגו בשדה הקרב. מלחמת יום כיפור משתקפת גם כאן כנקודת שבר שטרם התאחתה, ושהשפעותיה על הלך הרוחות הציבורי באותם ימים נמשך עוד שנים אחרי שהסתיימה ואף היום עדיין מעורר הדים.

אל תפספסו את הראיון שערכנו עם הרב סבתו לרגל יום כיפור

הרב שג"ר, 'שובי נפשי חסד או חירות'

המכון להוצאת כתבי הרב שג"ר שוקד מאז שנת תשס"ז על איסוף מאמריו ושיעוריו של הרב זצ"ל, ומפרסם אותם בספרי נושא מידי שנה. הספר הזה מאגד את שיטות התשובה שונות, מהחסידיות שבהן דוגמת זו של רבי נחמן מברסלב ורבי צדוק הכהן מלובלין , עד הליטאיות והמוסריות דוגמת זו של הגרי"ד סולוביצ'יק והסבא מנוברדוק. השאלה הנבחנת כאן בעומק רב היא מהי התשובה? האם על האדם מוטל לגאול את עצמו מחטאיו או שמא הכל נתון בידי הבורא המשיב את האדם אליו. ספר עיון פילוסופי, מעמיק ומעורר מחשבה.