"אחוז החרד"ליים בחינוך הדתי הוא עצום ביחס למשקלם בציונות הדתית כולה, ואם אנחנו לא נחליט להיות שם - המצב הזה יימשך", כך אמר היום (ה') הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, בכנס שערכה תנועת "נאמני תורה ועבודה" בירושלים. לדבריו, בלי "מסירות נפש על החינוך מצד הזרם הליברלי", המצב במערכת החינוך יישמר, דבר שבסופו של דבר ישפיע על עתידם של כלל תלמידי החינוך הדתי.

בכנס, שהתקיים תחת הכותרת "האם האורתודוקסיה המודרנית מאבדת את בניה?", הביעו המשתתפים את החשש ההולך וגובר בציבור, לפיו הנוער הציוני-דתי נמשך מצד אחד לזרם ה"חרדל"י", ומצד שני לכיוונים של חילון ועזיבת הדת. החשש לפיו בדור הבא כבר לא תהיה אורתודוקסיה מודרנית נשמע בבירור במושביו השונים של הכנס.

"אנחנו מחנכים את ילדינו שחשוב להתערות בחברה הישראלית, חשוב ללכת לאוניברסיטה ולרכוש מקצוע, בין אם זה רפואה, משפטים או מנהל עסקים", תיאר הרב שרלו את המתרחש בבתים רבים. לדבריו, מכיוון שבזרם החרד"לי הלימודים באוניברסיטה נתפסים כדבר שלילי, האפשרות היחידה בזרם זה היא לעסוק בחינוך. התופעה הזו הביאה להתעצמות כוחו של הזרם החרד"לי בחינוך הדתי, ובעקיפין גם לתוצאות שליליות בתחומי היחס למדינה, לדמוקרטיה ולתרבות המערב. "אנחנו צריכים לקבל החלטה שהחינוך ולקיחת האחריות - בבתי הספר, בישיבות התיכוניות, באולפנות, בסניפי בני עקיבא - הם יעד ראשון במעלה, ולהציג שם את אמונתנו לכתחילה, ולא כדרך של פשרנות ובינוניות", סיכם.

רב צריך לפחד מהקב"ה, לא מאנשים

במושב נוסף, שדן בשאלה כיצד ניתן לחנך לרבנות יותר פתוחה, השמיע ד"ר אביעד הכהן, דיקן מכללת שערי משפט, ביקורת חריפה על עולם הרבנות בימינו. "רב צריך לפחד מהקב"ה, לא מאנשים. הרבנים כיום מפחדים לקחת אחריות. הם מסתכלים מאחוריהם ומצדדיהם בחשש, אך לא מסתכלים לפניהם, אל מי עומד מולם - מסורבות הגט, הגרים. כדי לקחת אחריות צריך גם אומץ ללכת לפעמים נגד הזרם", אמר. הכהן הוסיף כי "האתגר הגדול של הרב הוא לא לדעת להחמיר, אלא היכולת להקל, ולבסס עמדה מקלה על פי ההלכה. אנחנו לא מחנכים את תלמידי הרבנות בציונות הדתית לדעת למצוא פתרונות מקלים. אם בעבר היו רבנים שידעו למצוא פיתרון לכל בעיה, היום יש רבנים רבים שיודעים למצוא בעיה לכל פיתרון", אמר.

הכהן סיפר על תוכנית חדשה, הנמצאת בימים אלה בפיתוח, ומציעה הכשרה לתלמידי הרבנות בתחומים כגון פסיכולוגיה וסוציולוגיה, כחלק מתהליך הסמיכה. "הרב נבחן על ידיעותיו בכשרות, בשבת, בטהרת המשפחה, אך בפועל נאלץ להתמודד עם סיטואציות קשות מאוד בקהילה, או עם נושאים רגישים כמו הומוסקסואליות. רב צריך לדעת להתמצא גם בתחומים הללו, כחלק מעבודתו היומיומית". הכהן אף הביע תקווה כי רבני הדור הבא יתמצאו יותר בנעשה בחברה הישראלית. "אני סבור שתלמידי הרבנות צריכים לסייר בבני ברק, בקהילות קונסרבטיביות ורפורמיות, בקיבוצים, במושבים, בעיירות פיתוח, במרכזי העובדים הזרים - הכל על מנת שיכירו גם צורות חיים אחרות בארץ הזו. לא כל החברה הישראלית גדלה ברחביה וברעננה. אחרי שנחשפים למגוון כל כך גדול של אוכלוסייה, היחס בתחומים רבים מקבל תפנית", סיכם.