חופשת בין הזמנים של אלפי בני הישיבות של המגזר כבר חולפת וחודש אלול לפנינו. בין התלמידים יהיו לא מעט חדשים שיתחילו את שיעור א' עם קלמר, עט וחידושי הריטב"א על הש“ס. האמת שרבים מהם בחרו ישיבה בלי ממש לדעת לאן הם מגיעים. לעזרת התלמידים הנבוכים הבאנו את המדריך השלם - "כיצד תדע שאתה לומד בישיבה ליברלית".

את הישיבה הליברלית תוכל לזהות עוד בצעדיך הראשונים בישיבה. שלט "ספריית ספרי חול" יסגיר אותה מיד. העובדה כי בפינת הקפה אין שלטים "בהוראת ראש הישיבה אין להשאיר כוסות בכיור", יסגיר אותה מיד. תלמידים עם שיער ארוך, ר"מים עם שיער ארוך או ר"מים בלי שיער בכלל באזור הלחיים והסנטר - כל אלה יעידו שאם רצית להאזין לשיעורים ללא צורך במילון לועזי עברי, טעית במקום.

אחת הדרכים הפשוטות לזהות באיזו מן ישיבה אתה היא פשוט לשאול את השאלות הנכונות. למשל, אם אתה שואל את אחד הבני"שים, "אחי, איפה אתה בשבת?" והוא עונה "דף כ"ז", הסר דאגה מליבך, אתה בישיבה חרד"לית. אך אם הוא עונה "השאלה הנכונה היא 'איפה השבת פוגשת אותי'", פה תתחיל לחשוד. אם אתה עדיין לא לגמרי בטוח הפנה את השאל לר"מ שלך, אם הוא עונה "שבת? אולי כדאי שנעשה על זה פאנל", קפל את חפציך, ארוז את ”לאמונך עתך“, טעית ובגדול.

אם עשית את צעדיך הראשונים בישיבה ועוד לא הצלחת לזהות באיזו ישיבה מדובר, יש עוד דרך מהירה. נסה לאתר במהירות האפשרית את לוח המודעות, שם תוכל למצוא גם את לו"ז שיעורי הישיבה. שים לב, אם אתה מוצא שם שיעורים כמו "מאמר הדור לדורנו", "לסגולת התחיה", "לתורת הרב", לאמונת בניין האמונה" ועוד כל מיני שמות שיעורים שמתחילים באות ל' ואתה לא לגמרי בטוח שאתה יודע מה מצפה לך בפנים - אתה במקום הנכון. אך אתה מוצא שיעורים כמו "לייבוביץ' והרב סולובייצ'יק הילכו יחדיו, קריאה פרשנית", "דברים שלא ידעתם על הכוזרי", "סדנה בעבודת ה'", "רב שיח בנושא..." או שיעורים נוספים שמעוררים בך תחושה של האוניברסיטה העברית (יש תחושה כזאת?!) - לקחת יותר מדי שמאלה, תחזור למרכז.

אם אתה ממש מתקשה לזהות וכבר עשית את הלילה הראשון שלך בישיבה, הבוקר הוא הזדמנות טובה לזהות היכן אתה באמת נמצא. נסה לאתר בני"שים שלא קמו לתפילה, אל דאגה, זה יהיה די פשוט, ושאל אותם למעשיהם. אם הם ישיבו "נכשלתי, נפלתי ועלי ללמוד ולהתחזק במסילת ישרים", המשך אל סדר בוקר, אתה במקום הנכון. אם הם משיבים "החלטתי לחוש בעוז החיים הטבעיים" או "לפעמים צריך לתת לצלם אלוהים שבאדם להוביל אותך, אסור לאנוס את הנפש", אוהו, אתה בבעיה.

לאחר מכן תוכל להגיע אל סדר בוקר, אם שיעור העיון יתחיל בלימוד גמרא אז הכל טוב. אם השיעור יתחיל בעיון ב"רובד המקראי" ולאחר מכן ב"רובד התנאי" תוך התייחסות עמדת הסבוראים, גם אם לא הבנת מה שקראת בשורה האחרונה, עשה כאילו אתה ממש חייב לשירותים וצא משם כל עוד אמונתך עודנה תמימה וזכה.

אם עשית צעד אחר צעד במדריך שלנו ולא הצלחת לזהות באיזה ישיבה מדובר, יתכן שפשוט הגעת לישיבה רגילה. לא חרד"לית ולא ליברלית. פשוט ישיבה שלומדים בה תורה בלי יותר מדי חכמע'ס, אז אולי כדאי להישאר.