שופט בית משפט המחוזי בירושלים, יורם נעם, קיבל את הערר שהגיש עו"ד איתמר בן גביר שנשכר מטעם עמותת חננו והורה לשחרר יהודי תושב היישוב נחליאל שנחשד כי הגיע לאזור ואדי זארקה יחד עם שני אחרים שירו באוויר, כאשר המשטרה טענה שהם קשרו קשר לביצעו פשע.

חרף הטענות כי מדובר בשלושה שהגיעו רק על מנת להציל את חמשת הצעירים שטיילו בואדי זארקה מלינץ הורה ביום חמישי השופט עבאס עאסי מבית משפט השלום בירושלים, להאריך את מעצרו של תושב נחליאל בארבעה ימים תוך שהוא קובע כי מדובר באירוע חמור. השופט סירב גם לבקשתו של עו"ד בן גביר לצפות בקלטות של תיק החקירה המתעדות את אירוע הירי ועוד קבע כי היות והשניים הנוספים שביצעו את הירי באוויר, לא הגיעו לחקירה יש להורות על מעצרו של העורר עד להגעתם.

אלא שביום שישי הוגש ערר לבית משפט המחוזי מירושלים בו טען עו"ד בן גביר כי מדובר ב"עולם הפוך": הערבים שהחזיקו ברזלים ורצו לבצע לינץ כלל לא נעצרו ואילו העורר, תושב נחליאל נעצר. עוד טען עו"ד בן גביר כי אין להחזיק את העורר כ "בן ערובה" עד להגעת העצורים האחרים, והוא הפנה לפסיקה בנושא.

שופט בית משפט המחוזי יורם נעם הורה למשטרה להציג לו את הסרטונים ולאחר שצפה בהם אמר כי גם הוא היה חושש לחייו במציאות שנוצרה. בהחלטתו קבע השופט כי ”מחומר החקירה עולה, שהעורר הוזעק לזירה לאחר שנודע לו כי קבוצת צעירים הותקפה על ידי התושבים המקומיים וכי הצעירים נתונים בסכנת חיים. העורר הגיע למקום ברכבו, כשהוא מלווה על ידי שניים נוספים אשר כל אחד מהם החזיק כלי נשק. בשעה שתושבים מקומיים, התקרבו לעברם, חלקם אוחזים בלום ברזל, ירו השניים מהנשק שבידיהם, ככל הנראה באוויר. המשטרה אינה חולקת על כך, כי העורר לא החזיק בנשק, ומימלא לא ביצע ירי באוויר".

עוד הוסיף השופט נעם כי כאשר הגיעו השוטרים למקום העורר לא נמלט בתחילה, אך יחד עם זאת קבע כי לאחר שהעורר עזב את הזירה, הבחינו השוטרים בנהיגתו הפרועה, וכאשר הורו לו לעצור במערכת הכריזה, הוא נמלט בנהיגה פרועה.

בית המשפטי המחוזי קבע כי בניגוד לקביעת בית משפט השלום אין מדובר בחשד סביר של קשירת קשר לביצוע פשע, והחשד היחיד הקיים הוא לעניין הנהיהגה הפרועה ברכב. אשר על כן והיות והמשטרה יודעת מי הם החשודים קבע השופט כי ניתן לשחרר את העורר בתנאי מעצר בית.

עו"ד איתמר בן גביר מסר בתגובה כי הוא ”שמח שמשטרת בנימין, קיבלה מסר מבית המשפט המחוזי שאי אפשר להפוך את היוצרות ולטעון כי דווקא מי שהגיע לחלץ צעירים מלינץ ופוגרום אותו יש לעצור. לא ברור לי מדוע המשטרה לא עצרה עד ליום זה דווקא את מי שזרק אבנים והגיע עם ברזלים ואלות“.

לדבריו, ”לל פי ההחלטה של בית המשפט המחוזי, גם אלה שירו באוויר פעולה בצורה סבירה ביותר, מעריך שהם יגיעו למשטרה בימים הקרובים ועומדת להם טענת הגנה עצמית. ויש להצטער שמשטרת מחוז ש"י ותחנת בנימין בפרט ממשיכים במדיניות של ניתוק מהמציאות בשטח, וניסיון להפוך יהודים לאשמים, גם אם העובדות מצביעות באופן מובהק כי מי שביקש לעשות לינץ, להרוג ולרצוח הם הערבים".