לימוד תורה לנשים פורץ דרך במגזר הדתי, כמגמה שהולכת ומתעצמת, אלא שמנתוני משרד החינוך עולה כי המגמה ”גולשת“ גם אל החינוך החילוני: מהנתונים עולה כי יותר ויותר תלמידות חילוניות לומדות במגמת תלמוד בבתי הספר החילונים.

בעוד בחינוך הדתי בנות אינן לומדות גמרא, דווקא בזה החילוני מספרן של הבנות גבוה ב28%- ממספר הבנים שבחרו ללמוד את המקצוע ובמשרד החינוך טוענים כי מסר זה נתון במגמת עליה מרשימה.

תכנית לימוד הגמרא בחינוך הממלכתי שונה באופן מהותי מזה בקרב בתי הספר הדתיים. התלמידים בבתי הספר הממלכתיים לומדים גמרא לפי נושאים וסוגיות ולא על פי סדר הופעתן במסכת. כחלק מהלימוד הם יוצאים לסיורי שטח ומקיימים פעילויות יצירה ואמנות בהתאם למסכת. הנושאים אותם בוחר משרד החינוך אלו נושאים רלוונטים לחיי התלמידים ודיון אודותם מתקיים בכיתה.

"ברגע שתלמיד נחשף לראשונה לטקסטים של ספרות חז"ל והתלמוד, החומר מדבר בעד עצמו", אומרת יוספה משולם, מפמ"ר לימודי תושב"ע בבתי הספר הממלכתיים. לדבריה, "התכנית שלנו עוסקת בחומרים מעמדת מוצא מסורתית ותרבותית, חשוב להבין שהתורה שבעל פה היא חלק מהתרבות שלנו, היופי והעושר שלה עולים מעל פני השטח. אנחנו מלמדים את המקצוע תוך התבוננות ביקורתית ובמגוון דעות והשוואות. אנחנו בוחרים חומרים וסוגיות מאוד רלוונטיות עבור התלמידים. אלו נושאים מתוך החיים שלהם כמו בין אדם לחברו משפט ואפילו נושאים כמו 'בינו לבינה', נישואים וגירושים וגם צדק חברתי שעלה לאחרונה".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il