בתום דיון שהתקיים היום (ב) במועצת הרבנות הראשית לישראל, התקבלה הכרעה בפרשת הרבנים המסרבים להכיר בגיורי המדינה. על פי ההחלטה, הרבנים הראשיים לישראל יסמיכו, באופן רשמי, רבנים אשר יהיו כפופים לרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר - והם יטפלו בזוגות בהם התעוררה בעיית רישום.

הפתרון שהוצע היום על ידי הרבנות, מהווה למעשה מעקף מהתמודדות עם הבעיה העקרונית העומדת בפני המתגיירים - והיא אי-ההכרה בגיורם על ידי הרבנויות המקומיות. למעשה, מכירה הרבנות הראשית ביכולתו של רב עיר שלא להכיר בגיור, אלא שכעת הוחלט כי יוגדרו רבנים "על-מקומיים" אשר יטפלו במקרים מסוג זה.

כזכור, בנובמבר 2009 ניגשו הזוג מקסים ואלינה סרדיקוב לרשם הנישואין באשקלון, בה הם מתגוררים, בבקשה לפתוח תיק נישואין. אלינה, אשר התגיירה באמצעות מסלול הגיור הצה"לי, נחשבה בעיני הרבנות המקומית כגויה ועל כן תיק הנישואין לא אושר. בסופו של דבר, בסיוע מכון עתים, התחתן הזוג ברבנות אחרת.

הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד מכון עיתים אשר עתר לבג"ץ בעקבות המקרה, מסר בתגובה לכיפה כי "כל פתרון שאינו מכיר בזכויותיו המלאות של כל גר לחיות כיהודי במאה אחוז, איננו מקובל עלינו. הרב עמאר מבין את הבעיה ומזדהה עימה אך הוא אינו רוצה להסתכסך עם החרדים". לדברי ד"ר פרבר, "פנינו לבג"ץ רק לאחר מאמצים אדירים למצוא פתרון שקט ולצערנו המדינה מנסה להתחמק ממציאת פתרון הולם לבעיה. אם אכן תתקבל החלטה זו במועצת הרבנות הדבר יצור מצב אבסורדי בו הרבנות הראשית איננה עומדת מאחורי הגיורים של עצמה".

יצויין כי דיון מיוחד בנושא בראשות נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש, צפוי להתקיים בשבוע הבא. במכון עתים מדגישים כי מקרים דומים ממשיכים להצטבר גם לאחר הגשת הבג"ץ ורק בחודש האחרון נוספו עוד שלושה מקרים דומים.