בעקבות חשיפת כיפה כי בכוונת עיריית ירושלים לסגור את בית הכנסת "קהילת שלם" אשר פועל בבית הספר "דרכי נעם" שבשכונת קטמון הירושלמית, הוגשה על ידי המתפללים עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים, אשר נתן את החלטתו בצו מניעה זמני להריסת בית הכנסת.

כזכור, בית הכנסת "קהילת שלם" פועל ב-11 השנים האחרונות וקהילתו מונה כ-150 משפחות צעירות מתושבי השכונה אשר מתפללות, כאמור, בחדר האוכל של בית הספר "דרכי נעם", בו לא נעשה כל שימוש בעבר. חדר האוכל משמש את הקהילה כאולם תפילה יומיומי, בשבתות ובמועדי ישראל.

כפי שנחשף בכיפה, בשבוע שעבר הגיעו נציגי העירייה אל בית הכנסת והודיעו למתפללים כי בכוונתם לסגור אותו כבר למחרת. אנשי הנדסה ובינוי כבר החלו לפעול במקום, מבצעים מדידות ותכנונים אחרונים בטרם יהרסו את קירות המבנה. בכוונת העירייה לבנות במקום שלוש כיתות לימוד לבית ספר ממלכתי-דתי חדש שנפתח כמענה לתלמידי השכונה, כיתות אשר יאוכלסו כבר משנת הלימודים הקרובה.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד מינץ, שלל השבוע את נימוקי העירייה באשר להריסת בית הכנסת ומיקום כיתות הלימוד במקום. "לו היה נטען על ידי העירייה שלא קיימת חלופה אחרת כלשהי למקם את כיתות הלימוד של בית הספר הממ"ד בתוך מתחם בית הספר, שמא ההחלטה הייתה אחרת", כתב השופט, "ברם, טיעוניה של העירייה הותירו בי את הרושם שבכוחה למצוא חלופה נאותה להקמת כיתות הלימוד של בית הספר בתוך מתחם בית הספר, מבלי לפגוע באיכות הלימודים של שני בתי הספר שיתקיימו זה לצד זה בשלום".

בסיכום פסיקתו מציין השופט מינץ כי הוא אוסר על העירייה לבצע "כל פעולה לשינוי פיזי של בית הכנסת, לרבות בניית מחיצות, הכנסת ציוד והוצאת ציוד קיים ממנו" וכי הוא מורה לעירייה "שלא למנוע מהמתפללים מכל דרך שהיא להמשיך להתפלל בבית הכנסת, כפי שעשו במשך 11 השנים האחרונות".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "בית המשפט נתן את החלטתו בצו מניעה זמני. העירייה תפעל בהתאם להחלטת בית המשפט".