עולם שלישי

פלסטינים, עובדים זרים, אתיופים והומוסקסואלים: "עולם קטן" בסימן היחס לאחר - שלל מיעוטים, נרדפים יותר ונרדפים פחות, יוצגו השבת בין דפי העלון. הכתבה המרכזית עסקה בעובדים הזרים, בעיקר אלו המפוזרים בשכונת נווה שאנן בתל-אביב. בצדי הכתבה: תמיכה גלויה במדיניותו של אלי ישי וראיון קטן עם כצלה בנושא; בחזית העלון הופיע מאמר של הרב יעקב אריאל, שקרא לציבור להעדיף פועלים פלסטינים על פני עובדים זרים (חידוש בפני עצמו); בפנים הופיע "מאמר פומבי ראשון" של הרב יהושע שפירא על הומוסקסואליות ("נטיות הפוכות" בעגה), מאמר של אבישי מזרחי על העיר הפלסטינית החדשה ההולכת ונבנית, ובעמוד האחורי הופיע מכתב שכתב בחור אתיופי, ובו מחה על העיסוק האובססיבי והחצי-גזעני בצבע העור של אובמה. העיסוק באחרים - גם אם הוא חד-צדדי- ראוי להערכה, שכן האחרים הללו בדרך כלל לא זוכים לייצוג בעלוני השבת. נכון, זה נעים ונחמד וחשוב לעסוק בסוגיות שלנו, בעצמנו, בספרדים-אשכנזים, בניאו-רפורמים מול חרד"ליים, אבל מדי פעם צריך לזכור שיש עוד אנשים מסביבנו, וגם אליהם צריך לשים לב.

הגבולות מטשטשים

לקראת חגי תשרי החליטו ב"מעט מן האור" להוסיף כמה עמודי כרומו לטובת "מוסף ספרים מיוחד". במבט ראשון הכל טוב ויפה, אבל בעולם הלא-תמים של עלוני השבת, שום דבר לא יכול להיות טוב ויפה. בדיקה פשוטה העלתה שבסך הכל מדובר במוסף פרסומי של "ספריית בית אל", שבמקום לפרסם קטלוג פרסומי בנפרד מהעלון (כפי שעשו המתחרים, "ארון הספרים היהודי"), התחבאה מאחורי אצטלה (אינטליגנטית?) של "מוסף ספרים", ולצד פרסומות ספרים הוסיפה מעט תוכן, שיהלום את ה"מוסף". בין הספרים המומלצים "חומש הראי"ה" החדש, שזכה לכתבה מחמיאה מצד עורך החומש בעצמו. ולנו נותר רק לשאול ממתי אדם כותב המלצת ספרים על ספר שהוא בעצמו ערך?

קול אישה

השבוע במדור התרבות של רן שריד ב"מעייני הישועה" נסקרו שני אלבומים חדשים של זמרות דתיות צעירות: אלבום תפילות הימים הנוראים בביצוע אודליה ברלין, ואלבום שירי סעודה שלישית של בנות אולפנת בהר"ן. שריד - יוצר בזכות עצמו, שאף התראיין השבת לעלון החב"די "שיחת השבוע" - מודע היטב למעמד הלא-רגיל, בו אלבומי מוזיקה נשיים מופיעים בעלון כמו "מעייני הישועה", וחתם את ביקורתו במילים: "אז אמנם אני חש כדברי התנא אדמון שאמר במשנה: בשביל שאני זכר הפסדתי, אולם כל קהל בית יעקב הצעירות והוותיקות מוזמנות ליהנות מפרי היצירות הללו, שירי קודש לה".

שיאים חדשים

לעובדה שתקופת החגים היא אחד השיאים של עלוני השבת כבר התרגלנו. בתקופה זו של השנה נוהגים לתפוח להם עלוני השבת ולהוסיף עוד שלל דפי כרומו וצבע מעוטרים בפרסומות. השבת הצליחו החברה בעלון "השבת" של רבני צהר לשבור שיא חדש, כפולת עמודים שכולה פרסומת. מצד שני כמו תמיד בסוף אנחנו מתרגלים להכל...

שטו"ת השבוע

השבוע נשאל הרב אבינר ב"עולם קטן": "האם מותר לשדך עם בחור שאביו יושב בבית הסוהר?" הרב אבינר השיב כי "אני לא יכול לענות כי אני נוגע בדבר. יש לי סבא אחד שהתחתן עם בחורה שהייתה בתו של גנב וסבא אחד שהתחתן עם בחורה שהייתה בו של רוצח". התשובה הייתה יכולה להסתיים כאן ולהכות בהלם את אלפי מעריציו של הרב אבינר, אך הוא מיד המשיך וכתב "וזה לא לשון הרע בגלל שכולם מכירים אותם: אחד קראו לו יצחק אבינו והשני קראו לו יעקב אבינו. מה הבחור אשם ומה פשעו? צריך לדון אותו עצמו". משפחה מסובכת.

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il