היכל התרבות החדש הצפוי להיפתח בחודש נובמבר הקרוב בעיר אריאל, מעורר מחלוקת סוערת. בשבוע שעבר חשף עיתון "הארץ" את דבר הקמתו של היכל התרבות בבירת השומרון, בהשקעה של כ-40 מיליון שקלים. בלוח הזמנים של ההיכל החדש נקבעו הצגות רבות של תיאטראות בולטים בישראל, כ"הקאמרי", "הבימה" ותיאטרון באר שבע.

בעקבות הפרסום העבירו 56 שחקנים ואנשי תיאטרון מובילים מכתב מחאה להנהלת התיאטראות, לפיו לא יסכימו להופיע באריאל. "אנו מבקשים להביע שאט נפש מהכוונה של הנהלות התיאטרון להופיע באולם החדש באריאל. השחקנים שבינינו מצהירים בזאת שיסרבו להופיע באריאל, כמו גם בכל התנחלות אחרת. אנו קוראים להנהלות לקיים את פעילותן הענפה בתחומי שטחה הריבוני של מדינת ישראל שבגבולות הקו הירוק", כתבו.

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הגיבה בחריפות להודעת השחקנים ומסרה כי "על מנכ"לי התיאטראות להתגייס באופן מיידי לטיפול במשבר שנוצר, בו החליטו שחקנים ויוצרים לחלק את החברה בישראל". לדבריה, "דבר חמור זה יוצר קרע בחברה המפלה בין קהלים על פי השקפתם הפוליטית של היוצרים והאמנים. התרבות הינה גשר חברתי ויש להשאיר את הוויכוח הפוליטי מחוץ לחיי התרבות והאמנות".

"מעשה אנטי תרבותי בעליל"

עם זאת, נכון לעכשיו ישנה תמימות דעים בקרב הנהלות התיאטראות המובילים בישראל כי יופיעו, כמתוכנן, בהיכל התרבות החדש באריאל. "אנו נכבד את ההשקפות הפוליטיות של השחקנים שלנו", נמסר בהודעה שפרסמו, "אולם נביא לאריאל את מיטב הצגות התיאטרון הישראלי".

בתוך כך הגישו חברי הכנסת אלכס מילר וכרמל שאמה, בקשה דחופה לדיון במכתב השחקנים בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. לדברי חבר הכנסת מילר, בעצמו תושב אריאל, "לא ייתכן שאזרחים תמימים שומרי חוק ומשלמי מיסים יסבלו מאפליה פוליטית מכוערת שתמנע מהם לקבל שירותי תרבות ואמנות".

יו"ר הועדה, ח"כ זבולון אורלב, כבר התבטא בנוגע למכתב השחקנים, באומרו כי מדובר ב"מעשה אנטי תרבותי בעליל, באשר הוא מחרים מאות אלפי אזרחי ישראל המתגוררים בישובים לגיטמיים ביהודה ושומרון". לדברי ח"כ אורלב, הוא מגנה "את אנשי התיאטרון המנצלים את תפקידם בתיאטרון לצורך מאבק פוליטי במתיישבים אזרחי ישראל. הואיל ואני רואה זאת בחומרה רבה, אזמן בהקדם דיון כדי לברר את הסוגיה ולהבטיח שהתיאטרון הציבורי בישראל יופיע בכל ישוב ובכל מקום בו מתגוררים אזרחי ישראל שוחרי תרבות".

יו"ר "הבית היהודי", השר הרב דניאל הרשקוביץ, גינה אף הוא את המכתב. "קבוצת היוצרים והשחקנים שמחרימה את אריאל מנותקת מהעם וחיה כנראה בבועה קטנה במדינת תל אביב", אמר. לדברי השר הרשקוביץ, "רוב מוחלט של אזרחי ישראל בז לעירוב זה של תרבות ופוליטיקה וטוב שיוצרים רבים אחרים מעשירים ולא מעכירים את עולמנו התרבותי".