דרג הפיקוד העליון של הרבנות הצבאית ערך אמש (ד) פגישה מיוחדת עם הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, בו הוצגו מסקנות הזיהוי הסופיות לחללי צה"ל, הרוגי התרסקות מסוק היסעור ברומניה לפני כחודש.

כזכור, בהתרסקות המסוק הצה"לי במהלך תמרון משותף עם חיל האוויר הרומני, נהרגו שישה אנשי צוות אוויר, בניהם גם שני חיילים בעלי משפחות. במקרה כזה נדרשת גם פסיקה הלכתית לפיה זיהוי החללים הוא ודאי, אחרת ישארו נשות החיילים עגונות, ולא יוכלו להינשא בשנית.

אמש הציג הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, את סיכום הזיהוי כפי שהובהר על ידי ענף זיהוי וקבורה ברבנות הצבאית. נוסף על הרב הצבאי הראשי והרב הראשי לישראל, נכחו בפגישה אל"מ הרב אייל קרים, ראש מחלקת הרבנות ,הרב יעקב רוזה, סא"ל (במיל) ומראשוני המתנדבים בזק"א, בעל שם עולמי בתחום זיהוי חללים.



מי יזכה בקרדיט?

הפגישה בין הגורמים נעשתה ביוזמתו של הרב עמאר, אשר ביקש לקחת חלק במלאכת הזיהוי. מעורבותו של הרב עמאר, כמו גם של מוסד הרבנות הראשית - לא נצרכה בשום שלב בתהליך ההלכתי, שנעשה על ידי הרבנות הצבאית לבדה. אלא שברבנות הצבאית, מתוך מחווה של רצון טוב ומפני שמדובר ב"משימה לאומית", ביקשו להזמין את הרבנות הראשית כדי להתרשם מסיכום הזיהוי.

בשיחה עם כיפה מתח גורם בכיר ברבנות הצבאית ביקורת על לשכתו של הרב עמאר שלדבריו הדליפה לרדיו "קול חי" כי מטרת הפגישה הייתה כדי להשלים באופן סופי את הליך זיהוי הגופות על פי דרישות ההלכה. "מדובר בניסיון לנכס לרבנות הראשית מהלך צבאי-הלכתי שאיננו מעניינה" טען הגורם הבכיר, לדבריו הניסיון לקחת את הקרדיט על חשבונם של העגונות איננו יאה. "אנשי זיהוי החללים של הרבנות הצבאית הינם אנשי המקצוע הטובים ביותר בארץ לצורך הזיהוי ההלכתי. כיוון שכך, הרבנות הארצית מוזמנת להיוועץ בנו - ולא להיפך", הוסיף.

מלשכת הרב עמאר נמסר בתגובה לכיפה כי "הרב עמאר טרם החליט על עמדתו בנושא, הוא מברר את הסוגיות ההלכתיות ובקרוב יכנס בית דין ויחליט בעניין התרת העגינות". הלשכה מכחישה את הדיווח לפיו מוערבותו של הרב עמאר לא נתבקשה על ידי הרבנות הצבאית ונטען כי ההתכנסות הייתה על דעת כל הנוגעים בדבר.