רבני השומרון העבירו אתמול (ג) מכתב בהול לרבנים הראשיים לישראל, בבקשה כי יתערבו בהחלטת המנהל האזרחי לשיפוץ מתחם קבר יוסף על ידי הרשות הפלסטינית. במכתבם טוענים הרבנים כי המנהל האזרחי השתלט על מתחם הקבר והעניק מכרז שיפוצים לקבלן פלסטיני. בין החותמים על המכתב, הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, הרב דוד דודקביץ, ראש ישיבת יצהר, הרב אליקים לבנון, ראש ישיבת אלון מורה ורבנים נוספים מיישובי השומרון.

כזכור, מתחם קבר יוסף אשר נהרס בתחילת האינתיפאדה על ידי הפלסטינים, והיה סגור בשנים האחרונות לכניסת ישראלים, למעט כניסת ביקורים מאובטחים על ידי צה"ל. בשנתיים האחרונות מנסה המועצה האזורית שומרון ואגודת "שכם אחד", לגבש מול שרי הממשלה והדרגים הגבוהים בצה"ל תהליך לפיו ישופץ מתחם הקבר.



לפני כשנה הוכנה תוכנית לבנייה מחודשת של כיפת הקבר, תכנית עליה שקדה חברת בניה מהשומרון ושהוזמנה ע"י צה"ל. הקונסטרוקציה כבר נבנתה ועל פי הסיכום היתה אמורה הכיפה להבנות בימים הקרובים במשותף ע"י צה"ל, חברת הבניה והמועצה, אשר הקבר באחריותה. החלטת המנהל האזרחי נתגלה לרבני השומרון בביקור שערכו הרבנים הראשיים לישראל, הרב יונה מצגר והרב שלמה עמאר, בקבר יוסף, במהלכו טענו נציגי המנהל האזרחי כי השיפוצים במקום ייעשו על ידי קבלן פלסטיני. מושל שכם שהיה במקום, התבטא אף הוא בעניין השיפוצים ונתן משנה תוקף להחלטה.

מתחם הקבר ייבנה כמסגד לכל דבר

"לצעד כזה, מעבר לביזוי הקבר ולעיוות שבעניין, עלולות להיות השלכות קשות, תעמולתיות ומעשיות, בעניין הבעלות בפועל על קבר יוסף", טוענים רבני השומרון. במכתב שהעבירו טענו כי "אם תינתן לרשות הזכות לשפץ את הקבר, ברור שהיא תבנה אותו לשימוש כמסגד לכל דבר, אשר ההשלכות לעתיד מי ישורן. יוסף הצדיק מתהפך בקברו רק למחשבה שאותה יד זדונית אשר הרסה את ציונו, היא אשר תשפץ אותו, ולא כ"בעלי תשובה", אלא כאינטרסנטים, ועוד יקבלו ממון ישראלי על כך. אין לך חילול ה גדול מזה".

בעקבות מכתב הרבנים, אמר הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר כי יש תאם ולהתייעץ עם רבני השומרון ולשמוע את דעתם קודם לכל מהלך בנושא. "יש לשמוע את דעתם של הרבנים ולהתייעץ איתם לפני שממשיכים הלאה. מן הראוי לקיים בנושא דיון בהשתתפות הרבנים הראשיים, רבני השומרון, הרבנות הצבאית ופיקוד הצבא לפני נקיטת כל פעולות בנושא", אמר הרב מצגר.



"זו לא הפעם הראשונה שהמנהל האזרחי פועל כגוף פרו-פלשתיני" אמרו גורמים במועצה האזורית שומרון, לדבריהם מדובר הפעם "בחציית כל הקוים האדומים. נסיון המחטף ללא דיבור עם רבני השומרון והנהגת השומרון הוא סטירת לחי לרבני השומרון ופגיעה קשה בקדושת קבר יוסף הצדיק, מתן רשות לפורעי הרשות הפלשתינית לגעת בקבר יוסף שנית היא חילול מובהק שלו".

השיפוץ קיבל את ברכת הדרך מהסמכויות הדתיות הרלוונטיות

במנהל האזרחי מגנים את המכתב ומסרו בתגובה לכיפה כי "בצה"ל ובתאום פעולות הממשלה בשטחים מצרים על כך שקבוצות כאלה ואחרות משרבבות את שמם של כבוד הרבנים הראשיים בהודעות לעיתונות ולא נסמכים על עובדות בשטח. לאחר שנים רבות בהן היה קבר יוסף הצדיק מוזנח, פעלו בפיקוד המרכז ובמנהל האזרחי לשימור ונקיון המקום".

לדברי המנהל האזרחי, "השיפוץ המתוכנן שיעשה על ידי קבלן שנשכר בחלקו על ידי המנהל האזרחי ובחלקו בתיאום למול הרשות הפלסטינית תואם ואושר ואף קיבל את ברכת הסמכויות הדתיות הרלוונטיות. בצה"ל ובתאום פעולות הממשלה בשטחים רואים בשיפוץ הקבר עניין בעל חשיבות עליונה וימשיכו בפעילותם לשימור האתרים הקדושים וחופש הפולחן ביהודה ושומרון".

גורם בכיר במנהל האזרחי מסביר בשיחה עם כיפה כי מחאת רבני השומרון הינה מהלך פוליטי מטעם המועצה האזורית, אשר חרדה לכך ש"המנהל האזרחי "גונב" לה את העבודה. הם תכננו לבצע את השיפוץ, אך בסופו של דבר לקחנו אותו על אחריותנו. הקבלן המשפץ איננו העיקר, הוא בסך הכל תירוץ אינטרסנטי של גורמים במועצה, שלא אהבו את התערבותנו בנושא".

לדבריו, "אם מנגנוני הביטחון הפלסטינים מסייעים לשימור הרגיעה והשקט באזור, אינני חושב שיש ספק בכך שהם מסוגלים לקחת על עצמם את עניין השיפוץ - שנעשה בתיאום ובאישור כל הנוגעים בדבר".