רגע לפני צאתו של ראש הממשלה נתניהו לארה"ב ויומיים לפני מועד סיום ההקפאה, שיגרו אמש (ג) ראשי המועצות והרשויות ביהודה שומרון מכתב חריף ופומבי לראש הממשלה, בו הם דורשים ממנו להודיע באופן פומבי כי יחדש באופן מיידי את הבנייה בהתנחלויות, זאת תוך אישור כל המכרזים אשר הוכנו במהלך תקופת ההקפאה.


"שלא יהיה ספק: המשמעות המרכזית של סיום ההקפאה ושל חזרה לבנייה "כמו מקודם" איננה גלומה רק באי-חידוש צו ההקפאה, אלא, קודם כל, באישור מיידי של מכרזים לבנייה שכבר עברו את כל הועדות ואישורי התב"ע וממתינים אך ורק לחתימה הפוליטית של שר הביטחון. על המכרזים האלה חובה לחתום מיידית כבר ב-26 בספטמבר, וזאת על מנת שנוכל לבנות בהקדם ולחזור לחיים נורמליים כפי שאתה התחייבת", לשון המכתב, עליו חתומים כל ראשי המועצות וראשי מועצת יש"ע.


ראשי ההתיישבות הוסיפו כי "התחמקות כלשהי מאישור מכרזי הבנייה כבר ב-26 לספטמבר כמוה כהמשך הקפאה - על כל המשתמע מכך - במישור המדיני, הציבורי והפוליטי. זהו יום הדין. אתה יודע שההתיישבות בארץ היא זכותנו הלגיטימית. על כן אנו מצפים ממך שתבהיר לעולם בצורה הברורה ביותר, כפי שהבטחת לפני תשעה חודשים, שהבנייה בארץ ישראל תימשך".


עוד מבקשים ראשי הרשויות במכתבם להזכיר לנתניהו את הבטחותיו, לפיו ההקפאה הינה פעולה חד פעמית וזמנית. ראשי מועצת יש"ע קראו במכתב לנתניהו "להודיע פומבית כבר עתה שהמכרזים לבנייה אכן יאושרו מייד במועד סיום ההקפאה", והוסיפו דרישה להפקיע מידי שר הביטחון את הסמכות הפורמאלית לאשר יציאה למכרזים ביו"ש, אם הלה לא יסכים לחתום על המכרזים.