9000 יום ימלאו היום (ב) למאסרו של יהונתן פולארד, הכלוא מאז נובמבר 1985. הועד להשבתו של פולארד צפוי להקים ברחבת גשר המיתרים בירושלים אוהל מחאה והזדהות שיפעל במהלך שלושת הימים הקרובים.

יונתן (יהונתן) גיי פולארד, מרצה מאסר עולם זה 25 שנה בכלא האמריקאי, בשל ריגול למען ישראל בעת ששירת כאזרח באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון. על פולארד הוטל עונש כבד ולא פרופורציונאלי ביחס לעובדה כי מדובר בריגול מטעם מדינה ידידותית. בית המשפט האמריקאי אף המליץ שלא לשחררו לעולם. על אף שלאורך השנים הראשונות הכחישה ישראל את עובדת היותו של פולארד מרגל לטובתה, בשנת 1998 הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי "גונתן פולארד היה סוכן ישראלי... ממשלת ישראל מכירה במחויבותה כלפיו ומוכנה לשאת באחריות מלאה הנובעת מכך".



המאבק למען שחרורו של פולארד מתנהל לכל אורך תקופת מאסרו, תוך קיום הפגנות ציבוריות והחתמת חברי כנסת על עצומות הקוראות לשחרורו. על אף מאסרו, פולארד אינו מוגדר כאסיר ציון, כך על-פי פסיקת בג"ץ מינואר 2006, זאת מכיוון שהמדינה בה פעל איננה מדינת אויב. ארה"ב מצידה איננה מוכנה לשחרר את פולארד, שכן הוא מוגדר על-ידה כמרגל בכיר ומסוכן.

מבצע 9000: מצטלמים עם תמונה או כרזה

הפעילים למען פולארד יקיימו במהלך שלושת הימים את "מבצע 9000", במטרה להביא למודעות הציבור הישראלי את מצבו של פולארד בכלא האמריקאי. לאזרחים שיגיעו למתחם מאהל המחאה, תינתן הזדמנות להצטלם עם תמונה או כרזה למען שחרורו של פולארד.

הפעילים הודיעו כי יעבירו את התמונות, בצירוף מכתבים, אל כלאו של פולארד, זאת כדי לחזק את רוחו ולהביא לידיעתו את תמיכת הציבור הישראלי בשחרורו. לדברי המארגנים, עותקים של התמונות יישלחו גם לראש הממשלה, לנבחרי הציבור בארץ ולנשיא ארה"ב.

אפי להב, ממארגני אירוע המחאה, אומר כי "פולארד שילם מחיר עבור מה שעשה למען ישראל וכעת יש להשיבו ארצה". כשברקע צעדת משפחת שליט שהתקימה בשבוע שעבר מתקשה להב שלא לראות את הדמיון בין השניים. "שניהם, פולארד ושליט, נמצאים במחשכים ויש לפעול לשחרורם" אומר להב אך מבהיר כי בעיניו שאלת המחיר שונה לחלוטין: "פולארד כבר שילם את מחיר שחרורו ב-25 שנות מאסרו. על הממשלה לפעול בנחישות דיפלומטית כדי להביא לשחרורו".

יושב עם רוצחים, סוחרי סמים או פדופילים

עדי וציפי גינזבורג, פעילים מוכרים למען שחרורו של פולארד שחזרו אך לאחרונה מביקור אצלו בארה"ב, מספרים על התנאים הקשים בהם הוא נמצא. "יהונתן חולה, הוא סובל ממחלות רבות וכאבים עזים ובעיות רבות וחמורות שאינן זוכות ולו לטיפול מינימאלי", הם כותבים במכתב פומבי שפורסם עם חזרתם ארצה. "את תאו, שרוחבו בקושי מאפשר לפרוס את הידיים, הוא נאלץ לחלוק בכל פעם עם פושע אחר - רוצח, סוחר סמים או פדופיל", מתארים השניים. לדבריהם, על אף התנאים הקשים בהם הוא שרוי, פולארד מלא בתקווה ובאמונה.