"בלי לימודי מורשת, אנחנו מערערים את עתידנו כאן ויש סכנת התנתקות מהשורשים. אנחנו מבקשים לחנך בצורה שורשית, עם סולידריות חברתית", כך אמר שר החינוך, גדעון סער, במהלך דיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדת החינוך של הכנסת.

כזכור, על-פי תוכנית משרד החינוך יחוייבו כלל תלמידי כיתות ו-ח בבתי הספר הממלכתיים בלימודי מקצוע ליבה חדש שיעסוק במורשת ותרבות ישראל. מדובר בפועל יוצא של מדיניות השר למן כניסתו לתפקידו, הנוגעת להעמקת ההתייחסות החינוכית לנושאי מורשת ויהדות.

התוכנית החדשה הוצגה לפני כחודש, בכנס פנימי למורים שנערך בתל אביב. על-פי הוכנית, תלמידי כיתות ו יעסקו במסגרת המקצוע בפרשת השבוע, תלמידי כיתות ז ילמדו על סידור התפילה ותלמידי כיתות ח ילמדו את מסכת אבות. המקצוע כולל התייחסות נרחבת ללוח השנה היהודי, לתרבות היהודית, ולזיקת עם ישראל לארץ ישראל. בשלב הראשון יילמד המקצוע בהיקף של שעתיים בשבוע, מתוך תקווה כי בהמשך יורחב לכיתות נוספות. בנוסף, כלל הסטודנטים להוראה יחוייבו בקורס בתרבות ישראל.

"שמנו למטרה לחזק את לימודי הציונות והיהדות. זה לא לימודי דת או החזרה בתשובה. מדובר בידיעת הבסיס. לא סביר שתלמיד לא יודע מי היה הרמב"ם, או לא יודע מי היו המחתרות הלוחמות ותרומתן במאבק להקמת המדינה. בלי זה, הוא לא מחובר למי שאנחנו בכלל", אמר שר החינוך.

"החברה הישראלית ככלל היא היום פחות אידיאולוגית, כמו כל העולם המערבי, אך היא מתמודדת עם דברים שמדינות מערביות אחרות לא מתמודדות איתן. באותה מידה, אני מבקש לתת חיזוק לערכים דמוקרטיים - סולידרית חברתית, התנדבות, אכפתיות, לימודי מידות, קבלת האחר והשונה. המערכת שלנו איננה יכולה להסתפק רק בהקניית ידע אלא גם בהקניית ערכים", הוסיף.