כשופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, הורה אמש (ד) למדינה לעכב כל פעולה של הריסה או איטום בבית הכנסת שבשכונת אל מתן, בישוב מעלה שומרון. בית הכנסת ממוקם בשכונה בת עשר שנים, הממוקמת על אדמות בבעלות המדינה ובתוך תוכנית המתאר של הישוב. בית הכנסת נבנה מראש בתוך השטח המיועד למבני ציבור, והושקעו בו כמיליון שקלים.

הנחיית בג"צ ניתנה במסגרת העתירה שהגיש ועד מתיישבי השומרון, נגד שר הביטחון, אלוף פיקוד המרכז, המינהל האזרחי, מפקד מחוז ש"י במשטרה ואף המועצה האזורית שומרון. כזכור, לפני כשנה הוגשה עתירה של שני פלשתינאים, באמצעות הארגון "יש דין", שטען כי בית הכנסת נבנה על אדמה השייכת להם. באותו יום ניתן על ידי השופט דנציגר צו ביניים, המונע את המשך הבנייה.



לדברי עו"ד דורון ניר-צבי, המייצג את העותרים, תושבי השכונה ידעו על הצו המונע את המשך הבנייה רק לאחר שכבר הכניסו ספר תורה לבית הכנסת והחלו להשתמש בו באופן שוטף. משהובא הדבר לידיעתם, הפסיקו המתיישבים את בנייתו לאלתר ובית הכנסת לא הושלם עד היום.

המדינה מנסה ליצור מצג-שווא

יחד עם זאת, בהודעה שמסרה פרקליטות המדינה לפני כשבועיים, החליטה המדינה כי צו הביניים שהוצא נגד בית הכנסת - הופר. בשל כך, נמסר כי המדינה תאטום את בית הכנסת בתוך 60 יום. עו"ד ניר צבי טוען כי מדובר באכיפה בררנית, סלקטיבית ומפלה. "באזורי יהודה והשומרון יישנם עשרות-אלפי בתים לא חוקיים שניבנו ע"י פלשתינאים בשטחי C (בהם האחריות האזרחית והביטחונית היא של מדינת ישראל), ורק מדי פעם בפעם ולעיתים רחוקות, כאילו רק כדי להצדיק את קיומן, רשויות האכיפה מוציאות לפועל צו הריסה בודד", הוא אומר. "כישלונם המהדהד של הרשויות למנוע את הפרת החוק הקיימת בכל הקשור לבניה פלשתינאית בלתי-חוקית, מראה כי מדובר בהזנחה פושעת של אכיפת החוק".

לדבריו, "המדינה מנסה ליצור מצג-שווא בפני ביהמ"ש הציבור כולו כאילו רשויות האכיפה פועלות בהתאם לסדרי עדיפויות קבועים, ענייניים ושוויוניים הנקבעים בהתאם לחומרת המקרה ולהשלכותיו. אך לפתע פתאום, כאילו כבר סיימו רשויות האכיפה לטפל במאות ובאלפי המבנים הממוקמים גבוה בסולם העדיפויות וכאילו נפתרה כלא-הייתה בעיית חוסר המשאבים, אצה למישהו הדרך לדלג בקלילות על מדרג החומרה ולטפל בבית-הכנסת הזה".

הצו שניתן על ידי בית המשפט הינו צו זמני, ולכן הוא איננו מסדיר באופן ודאי את גורלו של בית הכנסת. על פי הצו על המדינה להגיש את תשובתה בנושא העתירה כבר בשבוע הבא. לאחר מכן יתקיים, ככל הנראה, דיון נוסף בסוגיית בית הכנסת.