לאחר חמש שנות מאבק תקשורתי ומשפטי, הסאגה בין מכללת "אורות ישראל" לבין ד"ר חנה קהת, הגיעה לסיומה בבית המשפט. במסגרת פשרה שהושגה בין שני הצדדים הוחלט כי ד"ר חנה קהת תעזוב מרצונה את תפקידה כמרצה במכללת "אורות", מבלי לתבוע ממנה פיצויים.

כזכור, ד"ר חנה קהת שימשה כמרצה במכללת "אורות ישראל" באלקנה במשך 15 שנה, עד שפוטרה מתפקידה. לטענתה, סיבת הפיטורין הייתה אידיאולוגית, בשל עמדותיה הפמיניסטיות שאינן מקובלות על העומדים בראש המכללה.

לדברי המכללה, סיבת הפיטורין הייתה כלכלית גרידא, היות וסטודנטיות בחרו שלא להגיע אל הקורסים שהעבירה קהת. לדברי המכללה הדבר הביא למעמסה כלכלית על כתפי המכללה, עד שלבסוף נאלצה לוותר על שירותיה של קהת. כנגד המכללה, טענה קהת כי דלדול השורות מהרצאותיה נבע מכך שהמכללה מנעה ממנה מללמד את קורס החובה ב"מחשבת ישראל" אותו העבירה בהצלחה בעבר.


הדיון בין שני הצדדים הגיע בחודש מרץ, לדיון בבית הדין האזורי לענייני עבודה. לאחר שמיעת העדויות והראיות, החליט בית המשפט כי ההחלטה לפטר את קהת התבססה על שיקולים מקצועיים בלבד. קהת, מצידה, החליטה לערער על ההחלטה לבית הדין הארצי לענייני העבודה, שכאמור בחר השבוע בדרך הפשרה.

נמנע תקדים מסוכן מבחינה ציבורית

"החלטת בית המשפט משמחת אותי, היא הגיעה מהר מכפי שצפיתי", אומרת קהת בשיחה עם כיפה. "אני שמחה על ההסכם שגובש ועל פסק הדין שבוטל. מדובר בהקלה גדולה מאוד. למרות העצב על עזיבת "אורות", הרי שיש פה צד של השלמה, לאחר חמש שנים לא קלות", הוסיפה קהת קהת הצפויה להצטרף לסגל מכללת "גבעת וושינגטון".

לדבריה, פסק הדין הראשוני שניתן בבית הדין המחוזי היה "תקדים מסוכן מבחינה ציבורית. אם פסק הדין היה נותר על כנו, הרי שהיה כתעודת הכשר לפיטוריהם של כל עובד או עובדת, על רקע אידיאולוגי מובהק. חששתי שנשות "קולך", להן חלק משמעותי במערכות החינוך, צפוי עתיד דומה אם הפסיקה התקדימית הייתה נותרת על כנה", הסבירה.


הטענות רחוקות מן המציאות

"האינטרס היחיד של המכללה היה ונותר, לאורך כל הדרך, הפסקת העסקה של מרצה אשר תלמידות אינן לומדות בשיעוריה ולא פגיעה בשמה הטוב של ד"ר קהת" אמרו השבוע במכללת "אורות" בתגובה להצעת הפשרה.

"הצגת הדברים כאילו בית הדין הארצי מצא לנכון לבטל את פסק הדין, באופן שמשתמע ממנו כאילו הטענות נדונו והוכרעו לגופן, רחוקה מרחק רב מן המציאות", הוסיפו במכללה תוך שהם מקפידים להדגיש כי הפסקת עבודה של קהת נעשתה אך בשל כשלון מתמשך של הקורסים אותם העבירה במכללה. במכללת אורות ביקשו לאחל לקהת הצלחה בהמשך דרכה האקדמאית והוסיפו: "ישנם מוסדות, כגון סמינר הקיבוצים, בהם יש סיכוי רב שתלמידים ירצו ללמוד בשיעוריה" נכתב בהודעת המכללה.