לאחר סערת איסור אכילת התות מהקיץ שעבר, הפעם נמצאות העגבניות בעין הסערה. ה-"טוטה אבסולוטה" (עש מנהרות העגבנייה), הינו מזיק חדש שהגיע לשדות החקלאיים בישראל אך לאחרונה, תוך שהוא מאיים על יבולי העגבניות. הזחל פוגע בגידולים בשטח פתוח, כאמור, בעיקר בעגבניות מאכל ותעשייה וגורם נזק ישיר הן בפרי והן בעלווה. הפגיעה העיקרית היא בפרי העגבנייה, אך תיתכן גם בחציל, כשבדרך כלל ניתן לזהות חורי כניסה ויציאה על הפרי.

כידוע, ירקות ופירות שישנו חשש כי מצויים בהם תולעים או חרקים, מחוייבים בבדיקה קודם האכילה, זאת לעומת פירות וירקות שאינם מוכרחים בדיקה, בהם דבר הימצאותם של התולעים אינו שכיח ולכן אין חשש לאיסור. המזיק החדש, אפוא, עשוי להגדיר באופן זמני את העגבניות כירק שבו ישנו חשש להימצאות תולעים, דבר שיחייב את בדיקתו באופן קבוע.



בעקבות שכיחותו של המזיק טוען הרב משה ויא, מחבר הספר "בדיקת המזון כהלכה", כי "ביחס לעגבניות הגדלות בחממות ובעיקר לעגבניות הגדלות בשטח פתוח, יש להתבונן על פני כל העגבנייה אם מצוי בה נקב קטן, דרכו חודר הזחל לעגבנייה ובמיוחד במקום שקע הגבעול". לדבריו, לעיתים הזחל עושה כעין מנהרה בצבע בהיר תחת הקליפה, כשהזחל עלול לחדור גם לחצילים ולתפוחי אדמה.

"עגבניות שרי יש לבדוק מבחוץ בפרט במקום שקע הגבעול, אם יש נקב קטן, וראוי לפתוח אחדים לבדיקה פנימית", מוסיף הרב ויא ומעיר כי גם פירות הקיץ, דוגמת נקטרינות, אפרסקים ומשמש, ראויים לבדיקה מוקפדת, קודם האכילה.

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, אמר לכיפה כי אמנם הוא איננו מכיר את המזיק החדש, אך "אם יהיה שכיח, יצטרכו לבדוק כל עגבנייה, כל זמן שהזחל יהיה שכיח".