"יש לפעול בקור רוח ובחוכמה כדי להביא לשחרורו של גלעד שליט, אך אין מושג כזה של שחרור בכל מחיר. אין אף שר אחד שתומך בשחרור בכל מחיר", כך טוען היום (ב) שר המדע והטכנולוגיה, פרופ דניאל הרשקוביץ, יו"ר סיעת "הבית היהודי", עם ציון ארבע שנים לחטיפתו של שליט.

השר הרשקוביץ מסביר כי דעת התורה בסוגיה זו איננה כה פשוטה לאיסור, ויש בה היבטים רחבים יותר. "על אף שיתכן שעמדה מורכבת זו איננה כה פופולארית בימים אלה, הרי שכשם שהיה לגדולי ישראל האומץ לומר את האמת התורנית בסוגיה, כך ראוי שגם לנו, מנהיגי הציבור, יהיה את האומץ להציג את מכלול הזוויות בסוגיה רגישה, טעונה ומורכבת זו", כותב השר.

"בצד כל השיקולים שתומכים בעסקה, צריך לזכור שהסוגיה מורכבת מאוד, ויש בה בהחלט זוויות שמהן עולה שאין לתמוך בעסקה ממין זה. בוודאי שמנהיגי הציבור חייבים לבחון גם את השחיקה בכח העמידה של מדינת ישראל אל מול ארגוני הטרור, את הנסיגה מהעיקרון שלא מדברים עם ארגוני רצח אלה, ואת החשש האמיתי ממעלליהם של רוצחים שפלים שישוחררו בעסקה", מסביר השר ומדגיש כי אמנם קיימים אי אלו בלמים ואיזונים שנועדו להפיג את החששות, כדוגמת הגליית המחבלים שישוחררו אך "כולנו יודעים שאין בכח אמצעים אלה להגן על אזרחי ישראל כולם. גם מארג שיקולים זה, שמטה את הכף לטובת אי-תמיכה בעסקה, חייב להילקח בחשבון".

בדבריו מוסיף השר כי שלושה מגדולי הדור שנפטרו בשנים האחרונות, הרב שאול ישראלי, הרב חיים דוד הלוי והרב שלמה גורן זצ"ל, הביעו תמיכה מסוייגת במהלך של שחרור מחבלים לטובת פדיון שבויי צה"ל, מתוך ההנחה כי למדינה יש אחריות להשיב את החיילים הביתה. "נכון הוא שבעולם ההלכה הכלל הבסיסי הוא שאין פודים שבויים יתר על דמיהם, אולם חז"ל בעצמם העניקו כמה וכמה יוצאי דופן לכלל זה", מנמק השר, "גדולי הפוסקים קבעו שבבואנו לדון בחייל צה"ל, נציג המדינה, החשבון צריך להיות שונה. שוני זה בא לידי ביטוי באחריות מוראלית לכלל החיילים, בסכנה הודאית שבה מצוי החייל לעומת ספק סכנה שעלולה להתרגש על הזולת, ובמחויבות העמוקה שהוזכרה לעיל".