היום (ב) נפתחה בספרייה הלאומית תערוכה ייחודית במלאות 250 שנים לפטירתו של הבעל שם-טוב, מייסד תנועת החסידות ו-200 שנים לפטירת נינו ר נחמן מברסלב. התערוכה, המוצגת בחלל הכניסה לספרייה, מעוצבת כעייריה יהודית. בין היתר מוצגות בה פינות המוקדשות לבית המדרש של הבעש"ט, לשולחן הסעודה השלישית ("הטיש"), סיפורי מעשיות, מחקר החסידות ועוד.

במוקד התערוכה עומדים כתבים מאוצרות האוספים שבספרייה הלאומית שנכתבו בראשית החסידות, בימי חייו של הבעש"ט ובחוג תלמידיו הקרובים. בין הכתבים אמרות ופירושים של הבעש"ט, שבחיו ונפלאותיו כפי שנכתבו ע"י תלמידיו, אגרות ומכתבים המתארים מעשיות הקשורות בסגולות המרפא של הבעש"ט וכתבים של ר נחמן מברסלב. התערוכה, המוצגת ביוזמת האגף לפעולות תרבות וחינוך של הספרייה הלאומית, כוללת בנוסף מיצג מיוחד של עגלה המלאה בספרים ובמחקרים שנכתבו אודות הבעש"ט, ר נחמן ותנועת החסידות בכלל - בארץ ובחו"ל.



שני המוצגים המיוחדים ביותר המופיעים בתערוכה, נחשפים בה לראשונה על-ידי אוצרת התערוכה, ד"ר אסתר ליבס. הראשון הינו מכתב בעברית שכתב ר נחמן לבתו אדל, ככל הנראה באומאן, שלושה וחצי חודשים לפני מותו. המכתב נתגלה ע"י ליבס בעת עבודת ההכנה לתערוכה והוא עוסק בחובות כספיים שר נחמן מבקש מבתו לגבות עבורו מאנשים שונים. מוצג ייחודי נוסף הינו מכתבו של הבעש"ט לר משה מקוטוב, מחבורות החסידים הראשונות של הבעש"ט, שכולל הוראות טיפול ומרשמים לריפוי גיסתו החולה. המכתב עצמו דהה מאוד אך כתב ידו של הבעש"ט על מעטפת המכתב נשתמרה והיא תוצג בתערוכה. כמו כן יוצגו בה מסמכים וכתבי יד של תלמידיו שהעלו את דרשותיו ועצותיו על הכתב ואלו נשתמרו כמעט בשלמותם.



להכניס את המתבונן אל עולם התפילה והדבקות

בתערוכה יוצגו ציורים המשקפים את רוח תקופת ראשית החסידות שהפכה מאז סוף המאה ה-18 לתנועה גדולה ומשפיעה ביותר בעולם היהודי וכן יוצגו בה צילומים מאמצע המאה ה-19, וציורים שצוירו בתחילת ימי החסידות בעיירה מזיבוז שבאוקראינה שבה פעל הבעש"ט בעשרים שנות חייו האחרונות ושבה נולד ר נחמן מברסלב. באי התערוכה יוכלו, בנוסף, להיחשף במסגרת התערוכה לסיפורים ומדרשים אודות הבעש"ט, באמצעות מצגת נופים מקורות חייו. כמו כן יוקרנו על אחד מקירות התערוכה אמרותיו של הבעש"ט, במטרה להכניס את המתבונן אל עולמו הרוחני.

"עיצוב התערוכה נועד לפצות על היעדר חומר ויזואלי מאותה תקופה", אומרת אוצרת התערוכה ד"ר אסתר ליבס, "ניסינו להכניס את המתבונן בתערוכה לעולם התפילה, הלימוד והדבקות שעמדו במרכז עולמו של הבעל שם טוב ושגרמו להמוני יהודים פשוטים לזכות בחוויות מיסטיות ורגשיות וליצור קשר מוחשי עם העולמות העליונים".