שר החינוך, גדעון סער, יחייב החל מהשנה הבאה את כלל תלמידי כיתות ו-ח בבתי הספר הממלכתיים, ללימוד מקצוע ליבה חדש שיעסוק במורשת ותרבות ישראל. מדובר בפועל יוצא של מדיניות השר למן כניסתו לתפקידו, הנוגעת להעמקת ההתייחסות החינוכית לנושאי מורשת ויהדות.

התוכנית החדשה הוצגה אמש (ד) בכנס פנימי למורים שנערך בתל אביב, במסגרתו נחשף כי תלמידי כיתות ו יעסקו במסגרת המקצוע בפרשת השבוע, תלמידי כיתות ז ילמדו על סידור התפילה ותלמידי כיתות ח ילמדו את מסכת אבות. המקצוע כולל התייחסות נרחבת ללוח השנה היהודי, לתרבות היהודית, ולזיקת עם ישראל לארץ ישראל. בשלב הראשון יילמד המקצוע בהיקף של שעתיים בשבוע, מתוך תקווה כי בהמשך יורחב לכיתות נוספות. בנוסף, כלל הסטודנטים להוראה יחוייבו בקורס בתרבות ישראל.



פרופ בנימין איש שלום, מייסד ויו"ר המדרשה הדתית "מורשה" בירושלים ויו"ר ועדת ההיגוי של המקצוע החדש, אמר במסגרת הכנס כי "קיימת בציבור תחושה של אי נחת מהתוצאות וההישגים של החינוך ליהדות. למרות ההשקעה העצומה, התוצאות אינן מרנינות - לא מבחינת הכרת המושגים הבסיסיים ולא בתחום ההזדהות והקשר לזהות הלאומית. התלמידים שלנו חסרים התמצאות בתרבות ישראל, ולרבים מהם אין תמונה בהירה של הרצף ההיסטורי של תולדות העם היהודי והציונות".

"שישה ספרים של ארון הספרים היהודי-ציוני יילמדו לאורך כל השנים, ולתלמידים יהיה מפגש ישיר עם חיבורים קלאסיים שלמים", הסביר פרופ איש שלום והדגיש כי בשורתו של המקצוע החדש תהיה לימוד החגים היהודיים בהתאם לתכניהם, כך שחג הסוכות יילמד כחלק משלושת הרגלים. כמו כן, יתייחס המקצוע למועדים שאינם כתובים בתורה כיום העצמאות, יום ירושלים וחנוכה.