בין צוות השיגור של הלוויין "אופק 9" אשר שוגר בליל שלישי האחרון בהצלחה לחלל, נמצאה קבוצת מהנדסים שומרי שבת. התעשייה האוויירית לישראל הצטיידה עבור הצוות במספר מקלדות "שבת" שפותחו במכון "צומת" לפתרונות הלכתיים.


מקלדות השבת מקובלות לשימוש הלכתי בתחומי ביטחון ורפואה והן משמשות גופים שונים לתפעול בשבת. תחום ההלכה ברבנות הצבאית הראשית פיתח בעצמו מקלדת שבת המבוססת על מנגנון הפעלה דומה, העומדת להיכנס לשירות קבוע בעבודה השוטפת של חיל המודיעין.



עפ"י "צומת", מדענים שומרי מצוות המשולבים בפרוייקט הלוויין התנו את השתתפותם בשיגור, אילו היה חל בשבת, בשילוב ציוד הלכ-טכני כמקובל במגזרי בטחון ורפואה רבים. מקלדת השבת פותחה במשך כשנתיים ע"י "צומת", בתקציב שמומן בחלקו ע"י תורם אנונימי, שביקש לסייע לקידום אתגרי מכון "צומת" לשילוב היהדות בחיים המודרניים.


הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת", הסביר כי שיטת התפעול של מקלדת השבת היא באמצעות מגע שטוח של אצבע האדם ע"ג משטח דמוי מקלדת. "בכל נקודת מנע קיים תדר אלקטרוני קבוע, המשתנה בשל מגע גוף האדם בקרבתו. תוכנת סריקה בודקת כל הזמן את כל התדרים המייצגים את המקשים", הוא מסביר, "כאשר התוכנה מזהה תדר שהשתנה ה"אירוע" מפוענח ע"י התוכנה המתקשרת עם המחשב ומציגה על המסך את האות או הספרה הרצויים. שיטה זו מכונה בשפה ההלכתית שינוי זרם בלבד, ללא מיתוג, והיא הותרה בנסיבות דומות".