המנהל לחינוך דתי מנסה לקדם מהלך משמעותית ראשון מסוגו בתפיסה החינוכית של חופשת הקיץ. בשיחה עם כיפה אומר ראש החמ"ד, אברהם ליפשיץ, כי מדובר בשינוי תפיסתי של ממש בקרב המורים. "הפכנו את בתי הספר לבתי החינוך ואת הקשר מורה-תלמיד לקשר משפחתי. אם זו משפחה, לא נפרדים לחודשיים של חופש גדול", אומר ליפשיץ.

תחת הכותרת "חמ"ד של חופש", יפעלו אנשי מנהל החינוך הדתי למלא כל רגע פנוי בזמנם החופשי של התלמידים, כדי שחלילה לא ישכחו את מסגרת הלימודים אליה עתידים התלמידים לחזור. אתר האינטרנט של החמ"ד מציע עשרות פעילויות התנדבותיות וחינוכיות מסוגים שונים, החל מסימנריון לשוחרי ספרות ועד לממשק משותף עם ארגון "לאורו נלך", במסגרתו מוזמנים התלמידים להתנדבויות שונות בכל רחבי הארץ. כמו כן, מציע האתר תוכנית חינוכית על בסיס יומי בנושאים שונים, שו"ת פסיכולוגי בין מורים להורים ותלמידים ופורום פעיל.

עוד קודם החופש הגדול, החלו בתי הספר הממלכתיים-דתיים בהכנה מקדימה. חוברות הכנה לקראת הקיץ הכוללות לוח שנה הגדוש במסרים על חלוקת זמן, בדגש על הערך של "ונשמרתם לנפשותיכם", חולקו לתלמידים במהלך החודש האחרון. מנהלי בתי הספר הכירו לתלמידיהם את אתר החמ"ד לחופש, כדי שיוכלו לגלוש אליו בקלות במהלך החופשה.

SMS בחופשה, שבתות משותפות

מעבר לפעילות המקוונת, בתי הספר השונים הציגו תוכניות עבודה בפני המנהל לחינוך דתי, שכולן מבוססות על העמקת הקשר אל התלמיד במהלך החופשה. חלק מבתי הספר מתכננים טיולים משותפים, מפגשים חינוכיים, ימי לימוד קבועים ושבתות בית ספריות. "חלק מהמורים הציעו שיערכו שיחות טלפוניות שבועיות, אחרים ישלחו הודעות SMS, הכל כדי להמשיך ולשמור על קשר אישי", מציין ליפשיץ.

לצד הפעילויות השונות, השיקו בחמ"ד כרטיס הטבות לתלמידים המזכה את מחזיקיו בהנחות למגוון רחב של אתרים. "לא הקמנו מועדון צרכנות", מדגיש ליפשיץ, "הכרטיס מבקש לעודד את התלמידים לפעילויות בטוחות ונכונות, מתוך תפיסה שהחופש זה הזמן המתאים להתרעננות מחוץ לבית".

כזכור, יוזמתו של ליפשיץ עוררה מתיחות בינו לבין חלק ממורי החמ"ד, כשקריאתו להתנדבות במהלך החופש הגדול נתקלה בהרמת גבה ובניסיונות פנימיים לביטול שיתוף הפעולה ההדדי. ממכתב שהגיע לידי כיפה עולה כי קבוצה ממורי החמ"ד אויימה ע"י קבוצה אחרת מקרב המורים, לבל ישתפו פעולה עם תוכניתו של ליפשיץ. "אבקש ליידע את כל המנהלים", כך נכתב, "כי מי שיחליט לעבוד במהלך חופשת הקיץ - לא יקבל את התמיכה של הסתדרות המורים".

ראש החמ"ד טוען כי מדובר בקומץ לא משמעותי מקרב המורים. "אני צופה עשרות אלפי כניסות לאתר", הוא אומר באופטימיות ומציין כי נפגש בתקופה האחרונה עם עשרות מנהלים מהמערך הממלכתי-דתי והעריך כי בשטח "מדובר על כמעט 100% שיתוף פעולה". במנהל לחינוך דתי מקווים כי השינוי התפיסתי שמובילים בחמ"ד ימשיך ויחלחל הלאה אל כלל מערכת החינוך.