"נמשיך לפעול באינטנסיביות כדי ליישם את המלצות הדו"ח ולהשלים את הטיפול במפונים. מטרתנו היא להביא כל אחד ואחד מהמפונים לבתי הקבע שלהם - זאת המחויבות שלנו כממשלה", כך אמר היום (ג) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם קבלת הדו"ח הסופי של ועדת החקירה הממלכתית בנושא טיפול המדינה במפוני גוש קטיף וצפון השומרון.

ראש הממשלה הוסיף ואמר כי "כפי שמראה הדו"ח, הממשלה בראשותי פעלה ותמשיך לפעול להביא לסיום הטיפול במפונים. חשיבות רבה היא להביא גם לסופיות הדיון - ולדוח תפקיד מכריע. כל המעורבים צרכים להתכנס למסקנותיו ולא נאפשר התבזרות והארכות הדיונים". בנוסף הנחה נתניהו את מנכ"ל משרדו למימוש מיידי של המלצות הועדה.



לאחר פרסום הדו"ח, ערכו חברי ועדת החקירה מסיבת עיתונאים, בראשות יו"ר הועדה, השופט אליהו מצא. "אירוע ההתנתקות גרם לפגיעה הגדולה ביותר בזכויות אדם בתולדות מדינת ישראל. מדובר ב-9,000 איש והפגיעה היא רב ממדית ועמוקה, דווקא במלח הארץ, חלוצים של ממש", אמר חבר הועדה, פרופסור ידידיה שטרן. עוד אמר פרופ שטרן כי "אם מסקנות הדו"ח לא ייושמו עד סוף שנת 2011, הכישלון יהיה על ראשה של ממשלת נתניהו".

מקווים לתיקון העוול שנגרם לחקלאים ולבעלי העסקים

מועד מתיישבי גוש קטיף נמסר בתגובה לפרסום הדו"ח כי "כל מה שנטען בחמש השנים האחרונות על הערכות הממשלה, הביצוע, תהליך החקיקה ועל החלטותיה נחשף בדו"ח ככשל מוחלט. אנו קוראים לממשלת נתניהו לקבל את הביקורת הנוקבת של הוועדה ולהתחייב כי עד 2011, כפי שדורש הדו"ח, לא יישארו יותר מגורשים בקרוואנים וכי יתוקן העוול שנגרם לחקלאים ולבעלי העסקים".

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), העונד צמיד כתום על ידו למן ראשיתו של המאבק בתוכנית ההתנתקות, מקווה כי יגיע היום בו יוכל להוריד את הצמיד מהיד. "אני מקווה שיגיע היום בו כולם יגורו במבני קבע ביישוביהם, אז אוכל לגזור אותו ולזרוק אותו", מסר ח"כ אריאל לאחר פרסום הדו"ח. לדבריו, ועדת החקירה עשתה מעט צדק עם המתיישבים אך ההמשך יהיה קשה, שכן "הממשלה טרם הודיעה על אימוץ מסקנות הדו"ח".

"שום דו"ח של ועדת חקירה לא יכול להחזיר את שנעשה, אבל לפחות קבעה הוועדה כי הכישלון והאחריות היא על המדינה. הפיצוי היה קמצני על-ידי ממשלות ישראל", אמר דורון בן שלומי, מנהל ועד מתיישבי גוש קטיף, במסיבת עיתונאים שערך הועד בעקבות פרסום הדו"ח. "את מחיר חמש השנים האחרונות שילמו הקהילות והאנשים המפונים. למרות זאת, אנו מרגישים שהגענו להתחלה או סוף של פרק מסוים", אמר.