במשפחות חרדיות ישנה סכנת היפגעות ילדים גדולה יותר מאשר במשפחות דתיות, מסורתיות או חילוניות - כך עולה ממחקרה של ד"ר ליאת קורן מן הפקולטה למדעי הבריאות, אשר במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. ממצאי המחקר הוצגו לאחרונה בכנס מדעי בנושא פגיעות וטראומה בילדים בישראל שקיים ארגון "בטרם", כדי לקדם את נושא בטיחות הילדים בישראל.

במחקרה, התמקדה ד"ר קורן בהבנת העמדות, האמונות וההתנהגויות בקרב אימהות חרדיות כגורמים המשפיעים על היפגעות ילדים. בממצאים נמצאו הבדלים מובהקים במידת הידע, באמונות, בעמדות ובהתנהגות של אימהות מן המגזרים השונים כלפי בטיחות ילדים. המחקר התקיים באמצעות שאלון שהועבר ל - 222 אימהות לילדים מן המגזרים השונים, שכלל בתוכו שאלות ידע, אמונות, עמדות והתנהגות בנושא בטיחות באמבטיה, במטבח, נגישות לתרופות, חומרי ניקוי, שקעי חשמל וחלונות, מיקוד שליטה ומקורות מידע בנושא בטיחות ילדים.

9.1% מקרב האימהות החילוניות דיווחו כי ילד מתחת לגיל 9 מסוגל לחצות את הכביש לכבד, זאת לעומת 16.2% בקרב הדתיות/ מסורתיות ו- 22.2% בקרב החרדיות. בשאלה אחרת דיווחו 38.2% מהדתיות כי לדעתן ניתן להשאיר ילד מתחת לגיל 5 לרגעים ספורים באמבטיה ללא השגחה, זאת לעומת 24.5% מקרב החילוניות ו- 50.0% בקרב האימהות החרדיות.

"חשוב מאוד לחדור לחברה זו עם מסרים המתאימים"

"החברה החרדית, המנהלת את אורח חייה תוך הקפדה על ההלכה היהודית, היא חברה שמרנית, סגורה מבחירה, כדי לשמר את הערכים שלה מול העולם החיצוני", מסבירה ד"ר קורן, "פגיעות בלתי מכוונות הן גורם מרכזי בהגעה למיון, באשפוז ובתמותה של ילדים וצעירים. במחקרים נמצא קשר בין תאונות בית לגורמי סיכון שונים: מספר ילדים במשפחה, מצב סוציו-אקונומי וחוסר השגחה הורית".

לדעתה של ד"ר קורן, הדרך היעילה ביותר לצמצם את מספר תאונות הבית היא על-ידי תכניות מניעה. "חשוב מאוד לחדור לחברה זו עם מסרים המתאימים לתרבות שלה וממקורות מידע המקובלים עליה בנוגע להיפגעות ילדים, על מנת לשנות את הידע, האמונות וההתנהגות של האימהות בנושאי בטיחות ילדים", היא מציינת.