ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אמש (א) את הצעת החוק הקובעת כי שמונה דיירים בבניין משותף יכולים לדרוש התקנת פיקוד "מעלית שבת", בבניין שיש בו שתי מעליות ובתנאי שהדיירים יממנו על חשבונם את עלות התקנת הפיקוד.

הצעת החוק שאושרה היום הוגשה ע"י ח"כ יעקב כ"ץ (האיחוד הלאומי), כאשר בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים את הצעת החוק של ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי), באותו נושא. הצעות החוק משלימות זו את זו, כשהצעתו של ח"כ אורבך קבעה כי בבנין דירות שבו מותקנת מעלית אחת בלבד, יוכלו רבע מבעלי הדירות להחליט על התקנת מנגנון פיקוד שבת והצעתו של ח"כ כ"ץ הוסיפה כי בבניין שיש בו שתי מעליות יוכלו 8 דיירים יכולים לבקש הפעלה של אחת המעליות במעלית שבת.




כזכור, בשנת 2001 חוקק החוק בעניין התקנת מעליות שבת בבניינים ציבוריים ובבנייני מגורים, שהסדיר את התקנת מעלית השבת ושימוש בה בבניין משותף בו מותקנת יותר ממעלית אחת. חוק זה נועד לאפשר לאנשים דתיים ושומרי מסורת לגור בנוחות בבתים משותפים, תוך שכנות טובה ושותפות חברתית בין בני אדם.

"קיום המרקם העדין והרגיש של החיים בבית משותף מצריך הפעלת מנגנונים המאפשרים לאנשים דתיים לקיים את השבת ללא פגיעה במי שאינו שומר את השבת", נכתב בהצעת החוק. עד כה, קיומן של מעליות השבת היו תלויות ברצונו הטוב של הקבלן; הצעות החוק החדשות, אשר יתווספו כתיקון לחוק המקרקעין, מעבירות את ההחלטה לידיהם של הדיירים.