עיני כל העולם נשואות אל דרום אפריקה, אשר לראשונה בתולדותיה תארח את משחקי המונדיאל. ייתכן ועצם קיומם של המשחקים ביבשת מוכת העוני והשחיתות, מהווים את ניצחונה. כ-375 אלף תיירים צפויים להגיע בחודש הקרוב למדינה, שתנסה להוכיח להם ולעולם את ההתקדמות שעשתה במישורים השונים, בתקווה כי האירוע יצליח להפריך חלק מהמיתוסים השליליים על אפריקה.

יוני לוי, דורון ציטיז ונתנאל פיוטרן, נערכים בשבועות האחרונים לאירוע השיא של שירותם האזרחי במדינה. השלושה הם מובילי הכולל המקומי, שליחי הקהילה היהודית בקייפטאון, שלוקחת את אירועי גביע הכדורגל העולמי במלא הרצינות. עבור השליחים בקייפטאון, מדובר במלחמה של ממש. הם אינם בוחלים באמצעים, במסגרת ההתמודדות על תשומת לבם של בני הקהילה היהודית. "במשך כל תקופת המונדיאל לא מתקיימים לימודים במערכת החינוך", מספרים השליחים על האתגר, "דבר המשפיע מאוד על עבודתנו, המתנהלת בדרך כלל במערכת החינוך היהודית-מקומית".



"התזמון מאוד חשוב, לו"ז השיעורים והמפגשים שלנו מקבל בחינה מחודשת, כאשר המאמץ הוא שהאירועים לא יתנגשו עם המשחקים. הבנו שאם אינך יכול לנצח אותם - הצטרף אליהם והשכלנו לקבל את המונדיאל כעובדה מוגמרת", מספרים השליחים בשיחה עם כיפה וחושפים את הטקטיקה: "החלטנו לקיים לימודים אלטרנטיביים - מפגש ולימוד בבית אחת המשפחות מהקהילה, כשלאחר הלימוד תתקיים צפייה משותפת במשחקים. ההבנה היא כי רק כך נוכל לפגוש את האנשים בגובה העיניים".

לפתחם של השליחים בקייפטאון מונחת לא רק התמודדות תוכנית, כי אם גם מצוקה טכנית. "הקהילות היהודיות מפוזרות במרחקים משמעותיים זו מזו, כך שההתניידות בעיר כמו קייפטאון, בעת שאזור האיצטדיון יהיה חסום, מקשה על ההגעה שלנו ושל אנשי הקהילה לאירועים המתוכננים. הפתרון מבחינתנו הוא עדכון לו"ז מיוחד שהותאם לתקופת המונדיאל", אומרים השליחים. לדבריהם, לולא הסיוע שמעניקה הקהילה, דבר לא היה מתאפשר: "היהודים בקייפטאון בכלל וחבר הקהילה לאנס כץ בפרט ובמיוחד, הופכים את המשימה לאפשרית ועושים עבודת קודש".



שליחינו לדרום אפריקה מספרים על האווירה החגיגית ברחובות, כשלטענתם, בחודש האחרון ההתרגשות מתקרבת לשיאה: "ברחובות החלו במכירת מוצרים ממוצרים שונים, כשבשבוע האחרון החלו להגיע תיירים מכל רחבי העולם. מתחמי בתי הכנסת מקושטים לקראת האירוע המכובד, בדגלי כל המדינות. ביממה האחרונה הגענו לשיא, כשהיום ביקרנו בטיילת לרגל חגיגה גדולה ועמוסה". השיחה עם כיפה מתקיימת תחת רעש הוו-ווזלה, הגרסה המקומית לזמבורה, שעה קלה לאחר שהשליחים שבו לדירתם לאחר מסיבת רחוב ענקית של המקומיים.

לשלושתם, אם תהיתם, יש כרטיסים לחלק מהמשחקים. "הימורים? זה אסור הלכתית", הם דוחים בנימוס את ההצעה, אך מדגישים כי שלושתם "בעיקר מנסים ליהנות מהאווירה הפטריוטית של המקומיים. התמיכה בנבחרת המקומית, ה"בפאנה", איננה ניתנת לערעור. יחד עם זאת ולנוכח ימים טרופים אלו, כשכל מדינה מניפה את דגלה בקייפטאון, גם אנחנו מניפים בגאווה את דגלנו שלנו".