זה לא סוד שרבים מיושבי הארץ הטובה הזו לא ממש יודעים מה עושים בכסף שלהם. המעביד שלהם מפריש להם מכספם לקרנות שונות, היועץ בבנק בונה להם תיק השקעות מניב, כספם זורם לקרנות פנסיה, לקופות גמל ולאפיקי השקעה רבים וטובים (?) שלא אומרים להם יותר מדי. רבים מן הכספים הללו מושקעים בשוק ההון בלי שלבעליהם יש דבר וחצי דבר לומר על כך, הם אינם מבינים גדולים בזירה הזו וגם לא כל כך רוצים להבין, הם לא אנליסטים ולא בני אנליסטים ואת מוספי הכלכלה הם גונזים, אחר כבוד, מבלי משים. הם סך הכל אזרחים טובים ופשוטים שמבקשים לשמור על ערך הכסף שבאמתחתם וגם, כמו כולם, צמאים לעוד.

הם אנשים טובים, באמת טובים והם צווחים חדשות לבקרים על עוולות חברתיות, על פיטורי עובדים דורסניים, על עובדים שמלינים את שכרם או שגורעים מזכויותיהם, קצפם יוצא על קבלנים שמתעמרים בעובדיהם, על נכים שלא זוכים לתעסוקה הולמת ועל אינסוף סעיפים חברתיים שכולנו מלאי הזדהות עמם אך הם אפילו לא מודעים שהכסף שלהם-שלנו ממן את הפיגועים החברתיים הללו. אנו תומכים בחברות שאין להם שום הכשר חברתי, שרחוקות מאוד מלדבוק בסולם ערכי מינימאלי ואין לנו אפילו בדל מושג על כך.



בציבור הדתי כבר קיימות קרנות נאמנות "כשרות" - אשר בודקות בציציותיהם של חברות שונות ומסירות את תמיכתן בחברות מחללות שבת ומלווי בריבית, בציבור החרדי אף פסלו לאחרונה באופן גורף חברות ישראליות מחששות דומים ונוספים. אין ספק שהמתודה נכונה, ובהחלט יש ערכים חשובים שלא נמדדים בחור של הגרוש. אך מדוע, למען ה, אין אף "קרן נאמנות חברתית" אחת שתנבור ותרחרח בחברות ותאגידים שונים ותוודא שהכסף שלנו מחזק רק את ה"טובים" שבהם, קרן שלא רק תביט במשקפיים הצרים של שבת וריבית אלא תתרחב לעולם ערכי רחב ועשיר.

שוו בנפשכם שקרן הנאמנות הזו לא תשקיע בחברות שמתעמרות בעובדיהם וגוזלות את זכויותיהם ולחילופין היא תחזק ותתמוך בחברות שנגישות לנכים, שמקפידות על תשלומים בזמן ובשכר הגון, שלא ממהרות לפטר ומאמצות סולם ערכים חברתי ולא רק פיננסי. חברות שתורמות לחברה, שמפרישות מרווחיהם לרש ונדכא, שמקדמות פרויקטים לטובת הכלל ומעבר לחשיבה הכלכלית שלהן הן גם חושבות אידיאולוגיה, אולי גם חברות שמתעדפות "כחול לבן", מילואימניקים, אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים וכדו אפשר בהחלט גם להוסיף סביבה ירוקה וחשיבה אקולוגית ועוד ערכים רבים ונצרכים.

קרן כזו, בעלת אוריינטציה חברתית שתקבל לשורותיה חברות שונות על פי פרמטרים ערכיים-מוסריים, עשויה להיות מנוע צמיחה חברתי ותעודד חברות רבות להצטרף למעגל הערכי-מוסרי הזה. והכסף שלנו, מסתבר, יוכל לעשות הרבה טוב להרבה מאוד אנשים.

אינני מבין גדול בכלכלה ובטח לא ברזולוציה הזו, לו הבנתי דבר בשוק הזה הייתי מקים את הקרן הזו בעצמי אשר על כן מישהו מוכרח להרים את הקרן הזו לעמנו - ולעשות טוב,הרבה טוב, לכולנו, להוליך את הרוח הזו וללבות מהפכה אמיתית.