קשה להאמין, אבל עד שנות השמונים של המאה הקודמת, תחום הרפואה הטבעית היה נחלתם של קומץ צמחונים וטבעונים אדוקים. בתי הטבע הבודדים, היו בגודל של מכולת קטנה ומכרו בהם בעיקר זרעים וצמחים שהישראלי הממוצע לא הכיר. רובה של הספרות המקצועית היה כתוב בשפות זרות. ואת קומץ המטפלים האלטרנטיביים, ניתן היה לספור בשתי ידיים.

מתברר שעברנו כברת דרך ארוכה מאז שכל דבר טבעי נקרא בפינו הומאופטי וכל שוחר בריאות נקרא טבעוני. היום, שלושים ושלוש שנים מאוחר יותר, המצב ב"ארץ חמדת אבות", שונה לחלוטין. יתכן שזה בזכות קופות החולים ובתי החולים שמעניקים שירותי רפואה משלימה לכל מבוטח. יתכן שזה בזכות העובדה שבתי הטבע, בדומה למכולות, עברו שדרוג והגדלה. לכן היום נמצא רשתות שיווק שתחום התמחותם הוא מזון טבעי, בריא ואורגני לצד תוספי תזונה כמו ויטמינים ומינרלים. ויתכן שזה גם בזכות העובדה שהרבה מוסדות אקדמאיים פתחו בעשור האחרון בתי ספר לרפואה משלימה.

היום שאלות כמו "האם אתה מאמין ברפואה אלטרנטיבית?", או "האם אתה מאמין בוויטמין C ?" עברו מן הלקסיקון הישראלי. הישראלים מבינים שהרפואה המשלימה איננה עניין של אמונה ושלא מדובר בקומץ תימהוניים שאוכלים עשבים, אלא בשיטות ריפוי שעובדות.

מה שמאפיין את הישראלי הממוצע בימינו היא הדואליות. כי מצד אחד הישראלי חי בסטרס כרוני. הוא עובד מצאת החמה ועד צאת הנשמה. ולכן הוא גם עייף וגם לא ישן טוב. אין לו זמן לאכול, וכשהוא כבר אוכל הוא יאכל את מה שדורש ממנו מינימום של השקעה. שזה אומר אוכל לא כל כך בריא. אך מצד שני, אותו ישראלי מאוד רוצה לשפר את הבריאות שלו. הוא מבין שההשקעה בעצמו תהיה משתלמת עבורו. כאן נכנסת לתמונה, הרפואה המשלימה עם המטפלים המקצועיים שלה.

כאמור, בימנו עולם הרפואה הקונבנציונלית, משלב בתוכו גם את הרפואה המשלימה. קופות החולים ובתי החולים מספקים שירותי רפואה משלימה. אנחנו מגיעים לקופת חולים ומקבלים לצד מרשם לתרופות גם טיפול בנטורופתיה, בתזונה טבעית, באוסטאופתיה, בהומאופתיה ועוד. גם בתי החולים מספקים שירותי רפואה משלימה במגוון מקצועות. כך זה בכל העולם המערבי. וכך המצב גם בארץ הקודש. אז נכון שאצלנו הדברים התחילו באיחור יחסית לשאר העולם. אך הרפואה המשלימה מהווה חלק חשוב מקופות החולים ומבתי החולים.

בעבר השתמשו במונח רפואה אלטרנטיבית. כלומר רפואה שמהווה אלטרנטיבה לרפואה הקונבנציונלית. בעשורים האחרונים המטפלים ברפואה המשלימה מתנגדים לשיטה הזאת. ולכן אימצנו את המונח "רפואה משלימה". כלומר הרפואה הטבעית משלימה את הרפואה הקונבנציונלית וההיפך. המשמעות בפועל היא למשל, שכשמטופל מגיע לקליניקה לרפואה משלימה עם רשימת תרופות שהוא קיבל מהרופא, הנטורופת לעולם לא יאמר לו שעליו להפסיק את הטיפול, אלא ייתן לו טיפול, שלמשל, ימתן את תופעות הלוואי של התרופות. בנוסף, הנטורופת ימליץ על תפריט אישי שמותאם למצבו של המטופל, ולפי הצורך הוא יתאים לו תוספי תזונה כמו ויטמינים, מינרלים, צמחי מרפא ועוד.

בשורה התחתונה: הישראלים היום עוסקים יותר בבריאות, מאשר בטיפול במחלות. זאת בהשוואה למצב שהיה כאן לפני כשלושה עשורים. עם זאת, כשמשווים את המצב כאן למצב במערב אירופה, מגיעים למסקנה חד משמעית שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד. וכל זה בנוסף לעובדה, שגם למערב אירופאים מחכה כברת דרך ארוכה עד שיגיעו לאורח חיים בריא באמת. בקיצור, האם המצב שלנו טוב? נראה שלא כל כך.

הכותבת הינה נטורופתית, מייסדת וראש בית הספר "בריאה" לרפואה משלימה (בהקמה) במכללת "אורות ישראל"